خمام - رضا پور ربانی

رضا پور ربانی

رضا پورربانی متولد سال ۱۳۶۶ در شهر خمام می‌باشد، با مدرک تحصیلی دیپلم برق و الکترونیک. وی موفق به اختراع دستگاه خانگی پیش‌بینی وقوع زلزله گردیده و عاملی که موجب به اختراع این دستگاه شد را اینگونه توصیف می‌کند: بعد از زلزله بزرگ سال ۲۰۱۱ ژاپن به این فکر افتادم که چرا کشوری با این …

شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۶:۰۳ KHNA1807

رضا پورربانی متولد سال ۱۳۶۶ در شهر خمام می‌باشد، با مدرک تحصیلی دیپلم برق و الکترونیک. وی موفق به اختراع دستگاه خانگی پیش‌بینی وقوع زلزله گردیده و عاملی که موجب به اختراع این دستگاه شد را اینگونه توصیف می‌کند:

بعد از زلزله بزرگ سال ۲۰۱۱ ژاپن به این فکر افتادم که چرا کشوری با این عظمت نمی‌تواند دستگاهی بسازد که با پیش بینی سریع تر زلزله باعث شود تا این همه مردم زیر آوار نمانند. البته ژاپن الان دستگاه‌های زلزله سنجی دارد که هم وزنشان زیاد است و هم قیمت بسیار بالایی دارد (حدوداً ۳ میلیارد تومان) وشهرداری آن‌ها را در پارک‌ها نصب می‌کند. اما دستگاهی که من ساخته ام «دستگاه هشدار زلزله خانگی » نام دارد و وزن آن تنها ۶۰۰ گرم است و قیمت تمام شده ی آن برای من ۱۰۰ هزار تومان هزینه در بر داشته است. که اگر به تولید انبوه برسد قطعاً قیمت آن باز هم کمتر از این خواهد شد. دستگاه ژاپنی تنها ۱۰ ثانیه مانده به وقوع زلزله آن را پیش بینی می‌کند. اما این دستگاه بین ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه تا ۱۰ دقیقه قبل از زلزله وقوع آن را پیش بینی می‌نماید. این دستگاه در خانه نصب می‌شود و نحوه ی کار آن بدین شکل است که بعد از ارسال امواج طولی از زمین، سنسورهایی که در دستگاه قرار دارد این امواج را دریافت می‌کند، آژیر را به صدا در می‌آورد و افراد خانه را مطلع می‌سازد.

 SAM_1055


موضوع : اختراع، علمی، دانشنامه
http://khna.ir/1807