خمام - بازهم بریدن درختان به بهانه‌ی تعریض!
ویژه
در خیابان امام خمینی (ره) ؛

بازهم بریدن درختان به بهانه‌ی تعریض!

بیش از 25 اصله درخت دیگر به منظور ادامه اجرای طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره) قطع گردید.

سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸ KHNA33894

هرچند صدای سر فرود آوردن شبانه درختان خیابان امام خمینی (ره) شهر خمام در برابر غرش اره‌های برقی گم شد و با وجود همه‌ی انتقاداتی که وارد شد، کسی در بهمن‌ماه سال گذشته نتوانست ناجی بیش‌از 30 اصله درخت چند ده ساله باشد، حالا پس از سپری شدن نزدیک به 10 ماه شاهد حذف بیش‌از 25 اصله درخت دیگر به بهانه از سر گرفته شدن طرح تعریض خیابان مذکور بوده‌ایم.
با وجود آنکه به نظر میرسد قطع درختان گزینه‌ی مناسبی برای اجرای طرح تعریض نبود و البته نتایج اجرای این طرح تاکنون به کاهش قطعی ترافیک خمام کمکی نکرده است ؛ اما جالب توجه است که طرح مذکور بی‌توجه به تمامی مخالفت‌ها و انتقادات موجود پیش رفته و با تکیه بر اینکه طرح اشاره شده دارای مجوزهای لازم برای قطع درختان است، به قطع درختان بیشتری مبادرت ورزیده است.

… و اما، یادآوری چند نکته ضروری به نظر میرسد :
الف) حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالى) در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بود که طی سخنانی گیاه و درخت را برای هر کشور و مجموعه بشری مایه برکت و آبادانی خواندند و با اشاره به سفارش اسلام به کاشت و نگهداری درختان و همچنین جلوگیری از قطع آن، خاطرنشان کردند : گلایه‌ای که از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع شوند، قطع می‌شوند، که خود بر اهمیت درختان از دیدگاه مقام معظم رهبری دلالت دارد. همچنین درخت در قرآن نماد قدرت خداوندی است و در حدیثی از حضرت محمد (ص) شکستن شاخه درخت به شکستن بال ملائک تشبیه گردیده و این در حالی که طی برخی خبرها از سراسر کشور شنیده می‌شود که هرگونه تعریض خیابان که موجب قطع درختان شود مردود می‌‎شود و بسیاری معتقدند که تعریض خیابان نباید بهانه قطع درختان باشد.
ب) آنطور که اعلام شد، طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره) خمام در سال 90 به امضای استاندار وقت رسیده و این مسئله مطرح گردیده که طرح تعریض این خیابان و قطع درختان دارای مجوزهای لازم است ؛ این در حالی است که چندی پیش دبیر شورای هماهنگی ترافیک استانداری گیلان گفته بود : قطع درختان در شرایط امروزی عمل منسوخ شده‌ای است و استانداری کاملاً با این حرکت مخالف است و مورد تایید مقامات استانی نیست. رضا اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرده بود : در شرایط امروزی و وجود ماشین آلات پیشرفته، امکان کندن درختان از ریشه و جابجایی و کاشت دوباره آنها با همان طراوت وجود دارد و قطع درختان عملی منسوخ شده است که این اقدام نشان دهنده ضعف نهاد شهرداری است.
پ) بر همین اساس، پل غیرهمسطح ورودی شهر خمام و میدان ولیعصر واقع در کمربندی از جمله طرح‌های کارشناسی شده‌ای با اعتبارات کشوری یا استانی بوده‌اند و سوالی را در ذهن مطرح می‌کنند که آیا پروژه‌های مذکور صرفاً با این دلیل که از مجوزهای لازم برخوردار بوده‌اند، به رفع مشکلات و معضلات خمام کمک کرده یا به ترتیب باعث کور شدن ورودی شهر و افزایش تصادفات منجر به جراحت یا گاهاً مرگ همشهریان شده‌ است ؟!

با توجه به گذشت بیش‌از 2 سال از فعالیت شورای چهارم، سوالاتی مطرح می‌شود :
1) پس از آغاز فاز اول از اجرای طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره)، مشکلاتی برای عبور و مرور شهروندان به دلیل نامساعد بودن وضعیت آب و هوایی ایجاد گردید که در همین راستا روابط عمومی شهرداری خمام پرده‌ای در مرکز خیابان و مقابل پارک آفتاب نصب نمود و از عموم مردم برای متوقف ماندن طرح ذکر شده به دلیل نامساعد بودن هوا عذر خواهی کرد. سوالی مطرح است ؛ آیا در خصوص طرح‌هایی که مشکلات آن زندگی روزمره‌ی شهروندان را تحت شعاع قرار می‌دهند، اجرای آن در فصل‌هایی مثل بهار و تابستان مقدور نیست ؟!
2) با توجه به آنکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به استناد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها از جمله وظایف شهرداری است و طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد که پیش‌تر خبری از آن در خصوص اقدام مشترک شهرداری و بخشداری برای جمع آوری و واکسیناسیون آن مخابره شده بود، به چه دلیل پس از گذشت بیش از 2 ماه متوقف مانده است ؟ علت عدم رسیدگی به معضل رو به رشد سگ‌های ولگرد چیست ؟!
3) طرح‌هایی مثل تکمیل پارک کشاورز، احداث پارک جنب استخر خمام و سامان‌دهی پارک آفتاب تا چه زمانی متوقف خواهد ماند ؟
4) پس از برف سنگین سال 92، شورای شهر خمام اقدامات و جلسه‌های متعددی در خصوص برون رفت از مشکل آب گرفتگی شهر خمام برگزار کرد و این نوید را داده بود که طرح اتلاندیس با مساعد شدن وضعیت هوا اجرا خواهد شد، اما پس از گذشت دو سال این طرح اجرا نشده و با کوچکترین آب گرفتگی شهروندان با مشکل در عبور و مرور مواجه خواهند بود ؛ پیگیری‌ها در خصوص این طرح چه زمانی اجرایی می‌شود ؟
5) با توجه به آنکه طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره) هدف مهمی چون کاهش بار ترافیکی خمام را دنبال می‌کند، برنامه‌های شهرداری خمام در تابستانی که سپری شد در خصوص سد معبر علنی و مکرر یخ‌دربهشتی‌ها که به صورت کامل فضای پیاده‌روها را با صندلی‌های خود اشغال کرده و شهروندان برای عبور و مرور باید از داخل خیابان عبور می‌کردند، چه بوده است ؟!
6) با وجود تجربه‌های کسب شده توسط شهرداری و شورای شهر خمام از برف سال 92 و بحرانی که از سر گذرانده شد، و با توجه به آنکه اقدامات لازم در خصوص مدیریت بحران به پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران تقسیم می‌گردد، آیا این امیدواری وجود دارد که برای فصل زمستان تمهیدات پیش از بحران اندیشیده شده باشد ؟!

در پایان با توجه به آنکه تاکنون فرصتی برای پرسش و پاسخ مردمی در جلسات گزارش عملکرد شورای شهر خمام فراهم نشده و با وجود برگزاری 4 جلسه‌ی گزارش عملکرد، زمانی برای پاسخگویی به سوالات و انتقادات اختصاص داده نشده، خمام‌نیوز آمادگی خود را برای دریافت سوالات شهروندان به جهت در میان گذاشتن با مسئولین مربوطه اعلام می‌دارد ؛ علاوه بر این، روابط عمومی خمام‌نیوز برای انتشار پاسخ مسئولین مربوطه و انعکاس آن در این وب‌سایت خبری اعلام آمادگی می‌نماید.


۱۷ دیدگاه

  • همشهری در مورخ 1394/08/12 - 23:46 می‌نویسد :

    با سلام خدمت همشهریان عزیزم.چقدر ادم دلش میسوزه واسه این درختای بیچاره.چقدر اون قسمت از شهر رو دوست داشتم.از دوران کودکی خودم اون قسمت با درختان دوطرف برام خیلی زیبا بود.حیف که دیگه خبری نیست.بجاش باید ماشین های پارک شده رو ببینم.واقعا حیف

  • سید در مورخ 1394/08/12 - 23:50 می‌نویسد :

    شهرداری و شورای شهر خمام چه اقدامی برای آسفالت انتهای خیابان فرهنگ-خیابان شهید همت کرده اند؟

    چندین سال است مردم آن منطقه از نبود سیستم فاضلاب و آسفالت رنج می برند اما [!]
    اب و فاضلاب حاضر به همکاری و اعطای لوله است اما [!] معلوم نیست در چه فضایی سیر می کند

  • ناشناس در مورخ 1394/08/13 - 00:01 می‌نویسد :

    سلام
    اگه واسه تعریض خیابون اصلی درختارو بریدن،پس کی کارو شروع میکنن؟
    قطع درختای خیابون اصلی کاره 1روزه!
    پس میتونن 1روز قبل از شروع پروژه تعریض خیابون اینکارو انجام بدن!
    جالبه که جلو بانک ملت خیابون که پهن شده چرا درختای اونجارو هم زدن!
    حالا مهمتر ازهمه،مگه نمیدونن چقدر درختای داخل شهر باعث جلوگیری از هوای آلوده ناشی از ترافیک شهری میشن!
    کی باید جوابگو باشه؟!!

  • ناشناس در مورخ 1394/08/13 - 00:12 می‌نویسد :

    سلام، با دیدن این صحنه ها خیلی متأسر و متأسف شدم اما افسوس و صد افسوس که گوش شنوایی توی نهادهای مربوطه نیست که مشورت پذیر باشند. سال گذشته هم پس از قطع ۳۰ اصله درخت از ضلع غربی خیابان امام خمینی خمام بصورت کامنت زیر خبر خمام نیوز عرض کردم که با پیشرفت علم و فناوری دیگه از ریشه در آوردن درختان قدیمی و سرسبز کار ناممکنی نیست و میشد اونا رو به مکانی که نیاز مبرم به سرسبزی و زیبایی داره منتقل کرد مثل پارک کشاورز جنب پل زیرگذر. و تعریض خیابان از حدفاصل پل سینما تا جنب میدان آزادی دقیقا مثل درست کردن یک قیف هست که بیشتر بار ترافیکی شهر رو زیاد میکنه و خودرو های عبوری تا نزدیک میدان تو ۴ لاین رفت و برگشت کنار هم قرار میگیرن و به یکباره وارد تنگنای ترافیکی بازار میشن و عملاً طرح تعریض از پیش شکست خورده ست و گره ای از کار باز نمیکنه.

  • ناشناس در مورخ 1394/08/13 - 00:18 می‌نویسد :

    به واقع چقدر این درختان در زیبایی شهر نقش داشت.ایا با پهن کردن 100 متر از خیابان مشکل ترافیک شهرمون حل میشه.آیا پهن کردن قسمت قبلی مشکلی رو حل کرد به غیر از اینکه پارکینگ مناسبی شد واسه یخ دربهشتی های اون منطقه

  • رامین در مورخ 1394/08/13 - 01:45 می‌نویسد :

    امروز داشتن درختهارو قطع میکردن اقای (!) داشت با سه نفر از دوستانشان هار هار میخندیدن .یعنی با بریدن این درختها مشکل حل میشد.نه مشکل اصلی از میدان فرهنگ تا بانک ملی هستش. ایا برای پهن کردن این تیکه ازخیابان فرهنگ تا بانک ملی در توان شهرداری هستش؟؟؟ورودی شهر زیبای فومن به درختهای زیباش هستش ولی حیف زیبایی ورودی بخش خمام از بین رفت وبازم هم پرِِِِِِِوژه ناتمام دیگر…..پارک افتاب.پارک کشاورز.لایروبی روخانه ها…..واقعا متاسفم؟

  • رم در مورخ 1394/08/14 - 07:10 می‌نویسد :

    وقتی عوام باسواد [!] میشن نتیجه ای بهترازاین نداره.

  • ناشناس در مورخ 1394/08/14 - 10:31 می‌نویسد :

    امیدوارم هدف شما از گذاشتن این خبر تنها حل مشکلات خمام باشد چرا که نوع نگارش خبر و گزینشی عمل کردن در انعکاس اخبار این ذهنیت را ایجاد می کند که یکی از اعضای شورای شهر پشت این گزارش در حال مانور دادن است.
    امیدوارم همواره در گذاشتن این اخبار خدا را ناظر بر نیات و اعمال خود بدانیم زیرا اوست که آگاه بر نیات ماست. 

  • خمامی در مورخ 1394/08/14 - 10:49 می‌نویسد :

    این همه خبر از جلسه ها و نشست ها و مصاحبه ها و صبحانه کاری و بازدید میدانی و … گذاشتن توی این سایت که نصف بیشترشون فقط دید و بازدید اداری بود ما دیدیم و حرفی نزدیم !!!! یه خبر انتقادی که حرف دل خیلی از خمامی ها هست اینقدر گرون تموم شده ؟

    ((((هر کس در هر مقامی که هست و هر مسئولیتی که دارد همان مقام و مسئولیت امتحان اوست))))
    امام خمینی (ره)

  • e. در مورخ 1394/08/14 - 13:39 می‌نویسد :

    چند بار حضوری هم پیش شهردار رفتم و هم با اعضای جوان شورا صحبت کردم که چرا پیگیر مشکل ترافیک خمام نمیشین !!!!
    الان یعنی اینکه درختارو بریدن به بهانه تعریض منم مقصرم ؟؟؟؟؟
    چطوره که توی همه جلساتی که ماهارو دعوت میکنن میگن [!] علم محوره اما بعدن موقع انجام کار اجرایی علم محور عمل نمیشه ؟ آیا راه حل تعریض اینه که حتما درختا که حیات دارن رو ببریم ؟؟؟؟ این با علم محوری در یک راستا هست ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس در مورخ 1394/08/14 - 17:08 می‌نویسد :

    خوشم میاد برای رسیدن به خواسته هاتون حاضرید بر خلاف عقاید تون صحبت [!] کنید در حالی که تو این شهر کلی اتفاقات می افته که انسان متدین قلبش به درد میاد اما دریغ از یک خبر در طول این چند سال! از طرف کسی که شما ها رو خوب میشناسه

  • م. در مورخ 1394/08/14 - 22:09 می‌نویسد :

    حضور محترم مامور سطح شهر شهرداری خمام، خواهشمندم یه فکری بحال عده ای از کسبه هایی که بیحد اندازه پا ازحریم خودشان فراتر نهادند بنمائید تا حقوق کسبه ای که بحریم خودش قانع هست پایمال نشود، وضمنا هیچ کسبه باحیا و آبرو خودش را درگیر چنین اشخاص بی ملاحظه ای نخواهد کرد . واقعا اینهمه سایبان واثاثیه در پیاده رو از حد خودش گذشته لطفا تدابیری باندیشید . متشکرم .

  • ح.ا در مورخ 1394/08/15 - 15:59 می‌نویسد :

    یادمه یکسال پیش بخاطر قطع و بریدن درختان خیابان به یکی از اعضای شورای شهر خمام بعنوان معترض صحبتی کردم . و گفتم هر کدام از این درختان 40 سال طول کشید تا به این قد و قامت رسید … حالا بریدن این ها شده راه حل مشکل ترافیک خمام لطفا” چاره دیگری بیندیشید . حتی با جناب [!] هم صحبتی بعنوان اعتراض داشتم اما کو گوش شنوا. در جواب گفتن : که ما توی خمام این همه درخت داریم تو به این چند تا درخت گیر دادی …

  • شهروندی از خمام در مورخ 1394/08/15 - 23:27 می‌نویسد :

    واقعا جای تاسف هستش که یه عده به اصطلاح [!] به چنین کارهای [!] میزنند. چون این عمل زشت بریدن درختان کنار خیابان هیچ کمکی برای رفع ترافیک شهر نمیکنه و فقط برای همان یخ در بهشت فروشان عالی شده.چون جای پارک واسه مشتریان شون ایجاد میکنه.واقعا جای تاسف داره.متاسفم و……

  • شهروند در مورخ 1394/09/13 - 09:49 می‌نویسد :

    باسلام، طرح تعریض انتهای خیابان تختی منتهی به راسته کنار کی به سرانجام میرسه ؟ با یک بارندگی ساده شاهدآبگرفتگی درقسمتهایی از این خیابان می باشیم ، متاسفانه [!] ارائه گزارش عملکرد رو با اجرای تاتر و مراسمات اینچنینی اشتباه میگیرند ، وشاید هم عمدا این کار رو انجام میدند تا این چند سال هم بگذره وآقایون …….

  • ناشناس در مورخ 1394/10/16 - 10:01 می‌نویسد :

    با سلام . ای کاش همه عزیزانی که اینقدر گله وشکایت از عملکرد شهرداری و شورا دارند کمی هم نظر و پیشنهاد میذاشتند و حداقل خودشون رو درداشتن شهری بهتر وزیباتر سهیم میدونستند ولی متاسفانه ما فقط شاهد گله مندی شما هستیم . چقدر خوبه هرکس باهرسطح سوادش ودرایتی که داره از نقطه نظرات خودش بزرگان شهر را راهنمایی میکرد واینطوری راهکار و چاره اندیشی میشد چون فقط با ایراد گرفتن که نمیشه شهر رو نجات داد بلکه درکنارش باید یک راه حل هم گذاشت . یک پزشک فقط نمیتونه یک بیماری روتشخیص بده بلکه باید درمانش هم بکنه تا ثمر داشته باشه . باتشکر

  • خمامی زاده در مورخ 1394/10/16 - 19:11 می‌نویسد :

    با توجه به مثالی که زدید در مورد پزشک بهتره اینو توجه داشته باشیم که ما رای دادیم و شورا رو انتخاب کردیم. طبیعی هست که شورا باید مثل دکتر در جهت درمان قدم برداره نه مردمی که رای دادن.