خمام - 21 تیر ؛ سالروز درگذشت پزشک خیر خمام
ویژه
به بهانه اولین سالگرد چمساز ؛

21 تیر ؛ سالروز درگذشت پزشک خیر خمام

به بهانه‌ی زنده نگاه داشتن یاد و خاطره‌ی امین چمساز، نگاهی به خبرهای مرتبط به وی می‌اندازیم …

یکشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ KHNA29430

21 تیرماه اولین سالگرد درگذشت دکتر امین چمساز «پزشک خیر و محبوب خمام» است.
علیرغم برگزاری مراسم تشییع وی با حضور چندهزار خمامی که به پاسداشت خدمات این پزشک به مردم این بخش حاضر شده بودند، مراسم سالگرد درگذشت این مرحوم کمی زودتر، یعنی پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته و در سکوت رسانه‌ای برگزار شد.

به بهانه‌ی زنده نگاه داشتن یاد و خاطره‌ی امین چمساز، نگاهی به خبرهای مرتبط به وی می‌اندازیم …

به خمام آمد

دکتر امین چمساز در ۳ تیر ۱۳۰۹ در شهر چناران مشهد متولد شد. دوران ابتدایی را در بخش چناران و نوجوانی را در شهر مشهد گذراند و در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. طبق ابلاغ وزارت بهداشت در سال ۱۳۳۲ به بخش خمام آمد و در سال ۱۳۳۴ ازدواج کرد و صاحب ۵ فرزند شد. اولین مطب خود را در خمام و در سال ۱۳۳۳ به بعد افتتاح نمود و در فعالیت‌های خیریه مشارکت داشت.

پایبندی به خمام به لطف مردم

وی در خصوص محبوبیت خود در بین عموم مردم خمام می‌گوید : مردم همیشه مرا شرمنده کرده و به من محبت دارند ؛ من کاری برای آنها انجام نداده و آرزویی ندارم جز سلامتی و سعادت همه‌ی مردم.
این پزشک خیر خمامی همچنین با بیان اینکه همه به من محبت داشته‌اند، لطف مردم را باعث پایبندی خود به خمام عنوان نمود.

اقدامات مردمی و خودجوش

چند سال قبل همایشی بزرگ به منظور تجلیل از دکتر چمساز در کانون شهید حق‌شناس برگزار شده بود. پس از چند سال، عده‌ای از شهروندان و علاقه‌مندان به این پزشک به بهانه پاسداشت زحمات امین چمساز دور یکدیگر جمع شدند و ساخت تندیسی از وی را پیشنهاد دادند. هرچند پرداخت هزینه‌های مالی این کار ارزشمند به سرعت توسط دوستداران وی پیشنهاد شد، اما هنرمندی پیکرتراش به میدان آمد و صفر تا صد ساخت تندیس را بر عهده گرفت.
آنگاه که ایده ساخت تندیس طی اطلاعیه‌ای در سطح شهر به صورت گسترده منتشر و عمومی شد، حرف‌ها و نقدهای متعددی در خصوص شیوه انجام کار مطرح میشد، اما مسئله‌ای که عموم با رضایت از آن صحبت می‌کردند، اصل تجلیل از این پزشک محبوب بود که قرار بود به ساخت تندیسی از وی و قرار گرفتن آن در شهر مقابل انظار عمومی ختم گردد.
پس از مدتی مجموعه شهرداری و شورای شهر ورود کرد و مسئولیت ساخت تندیس را برعهده گرفت تا امر ساخت تندیس به نحو احسن صورت پذیرد ؛ همچنین اقدامات لازم برای جانمایی تندیس با ایجاد سکویی مقابل منزل این پزشک خیر در دستور کار قرار گرفت.

چشم از جهان فرو بست

دکتر امین چمساز «پزشک خیر خمامی» در نخستین ساعات صبح 21 تیر 1393 در بیمارستان آریا رشت درگذشت.
داماد این پزشک ضمن تایید خبر مذکور با بیان اینکه دکتر امین چمساز ساعت 3:30 صبح درگذشته است، اظهار کرد : وی پس از عمل جراحی فوت کرد.
مسئول پایگاه 115 خمام نیز عنوان کرد : ساعت 6:17 دقیقه روز پنجشنبه طی تماسی با 115 به محل منزل این پزشک اعزام شدیم و وی را به بیمارستان آریای رشت منتقل کردیم. مسعود رشیدی درباره‌ی چگونگی وقوع حادثه، افزود : این پزشک عنوان کرده بود که برای قطع کردن زنگ ساعت نماز صبح قصد پایین آمدن از تخت را داشت که به پایین افتاد.
به گفته‌ وی، در این حادثه سر استخوان ران دکتر چمساز صدمه دید و برای عمل جراحی به بیمارستان آریا منتقل شد.

خمام در سوگ چمساز گریست

مراسم تشییع پیکر دکتر امین چمساز «پزشک خیر خمامی» از بیمارستان آریای رشت تا آرامستان خمام برگزار شد.
پزشک خیر خمامی بیش از نیم قرن در خمام خدمات ارزنده‌ای از خود به جای گذاشت و در سن 84 سالگی پس از عمل جراحی در بیمارستان آریای رشت چشم از جهان فرو بست. پیکر دکتر چمساز با حضور خیل عظیم جمعیت از مقابل آموزش و پرورش شهر خمام تا منزل وی و سپس از منزل وی تا آستان مقدس امامزاده حسن (ع) حمل شد و نماز میت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمود قاسمیان اقامه شد. پس از آن پیکر وی طبق وصیت ایشان به آرامستان خمام منتقل شده و در این مکان به خاک سپرده شد.

تندیسی که رونمایی نشده بود

تندیس دکتر چمساز که به پاسداشت 60 سال خدمات وی در بخش خمام ساخته شده بود، قرار بود در میدانی مقابل منزل این پزشک خیر در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان به دست وی رونمایی شود، اما عمر او کفاف نداد.
در بخشی از مراسم خاکسپاری دکتر امین چمساز «پزشک خیر خمامی» پیامی از دکتر چمساز خطاب به مردم خمام قرائت شد که قرار بود در مراسم رونمایی از تندیس وی توسط این پزشک خوانده شود. در پیام مذکور، آمده بود : من دکتر چمساز هستم و خدا را شکر می‌کنم وظیفه‌ای را که 60 سال بر عهده‌‌ام گذاشته شد در حد توان و ایمانم انجام داده و بازده‌ کارم قدردانی مردم خوب خمام است که به چشم دیدم و متشکرم.

یادبودی از بزرگمردی او

پروفسور رضا نصیری طی پیامی مراتب تسلیت خود را در خصوص درگذشت دکتر امین چمساز «پزشک خیر خمامی» به خانواده‌ی این پزشک و شهروندان این‌بخش اعلام کرد.
مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی در خصوص درگذشت دکتر چمساز ابراز تاسف نموده و افزود : امین چمساز انسانی بزرگ و پزشکی متخصص بود که یک عمر خدمات و از خود گذشتگی او به جامعه‌ی پزشکی بخش خمام یادبودی از بزرگمردی اوست.
وی، ادامه داد : در حقیقت او نمادی بالاتر از یک فرد و مردی از مردان خدا بود که بدون شک فقدان وی در جامعه‌ی پزشکی گیلان حس خواهد شد. به گفته‌ی نصیری، میراث دکتر چمساز مشوق نسل جدید پزشکان خواهد بود.

جانمایی تندیس مقابل منزل وی

رونمایی تندیس این مرحوم پس از مراسم سومین روز درگذشت وی با حضور مسئولان و خیل عظیمی از مردم صورت گرفت. تندیس دکتر چمساز در میدانی که به همین منظور در مقابل خیابان منزل این پزشک خیر خمامی تعبیه شده بود رونمایی شد.
خمام در غم از دست دادن این پزشک خیر در ماتم به‌سر برد.

خود را خمامی می‌دانست

ایرج ذرات‌شعاع از حضور خیل عظیم مردم در مراسم تشییع جنازه‌ی دکتر امین چمساز تقدیر و تشکر کرد.
داماد این پزشک، گفت : حضور مردم در مراسم تشییع جنازه‌ی آن مرحوم موجب شوکه شدن من شد و بی‌نهایت از مردم سپاسگزارم.
وی با اشاره به جمله‌ی «محبت مردم باعث پایبندی من به خمام شد» از دکتر چمساز، افزود : عشق مردم به دکتر امین چمساز و عشق این پزشک به مردم، عشقی دوطرفه و متقابل بوده است.
به گفته‌ی وی، این پزشک 60 سال از عمر خود را صرف خدمت‌رسانی به مردم بخش خمام کرد و در مواجهه با این کلام که اهل مشهد است، خود را خمامی و زاده‌ی این بخش معرفی می‌کرد.
ذرات‌شعاع به تاثیر درگذشت دکتر امین چمساز بر مردم و عزادار شدن خمام اشاره نموده و خاطرنشان کرد : امیدوارم بازهم شاهد امثال دکتر چمساز‌ها که خود را وقف خدمت به مردم می‌کنند باشیم، چرا که مردم مطمئناً پاسخ نیکی را به نیکی خواهند داد.

مستندی که اکران نشد

در صفحه‌ی رسمی فرشاد فدائیان «عکاس، مستندساز، کارگردان و محقق» که پیش از درگذشت دکتر امین چمساز اقدام به تهیه‌ی مستندی از زندگی این پزشک نموده بود، آمده بود : دکتر چمساز، شخصیت اول مستند هنوز تدوین نشده‌ی «همه‌ی بیماران این پزشک» زودتر از آن که مستند تمام شده‌ی خود را ببیند، در حالی که روزانه 4 بار از 84 پله‌ی ناموزون مطب قدیمی خود بالا می‌رفت و پایین می‌آمد، در 84 سالگی هزاران بیماری را که مداوای بیماری‌های خود را به دست و حضور درمان‌گر او وابسته می‌دانستند، تنها گذاشت و رفت.
هرچند مستند دکتر چمساز به دست خانواده‌ی آن مرحوم رسیده، اما مستند وی تاکنون اکران نشده است.

یکسال سپری شد

21 تیرماه اولین سالگرد درگذشت دکتر امین چمساز است. با وجود آنکه پیکر وی با حضور چندهزار نفر از مردم بخش خمام به خاک سپرده شد، یاد و خاطر وی همچنان در بین عموم مردم زنده است و از او به نیکی یاد می‌شود.
پیگیری ساخت تندیسی از دکتر چمساز از سال 92 آغاز شد و علی‌رغم فراز و نشیب‌های مختلف در پروسه ساخت و جانمایی آن، سر انجام در سومین روز از درگذشت مرحوم چمساز در حضور خیل عظیمی از مردم بخش خمام و در میدانی مقابل منزل وی جانمایی شد.
این تندیس به دلایلی همچون تعمیر چندین دفعه برداشته و مجدداً جانمایی شد. بر همگان مبرهن است که ساخت و جانمایی تندیسی از دکتر چمساز، نه فقط به پاسداشت خدمات این پزشک، بلکه در بر دارنده‌ی یک دنیا پیام به بیننده‌ی بومی و غیر بومی و همچنین آیندگان است.
بی‌شک ارزش هر دیاری به مفاخر آن است، به گونه‌ای که هر منطقه را با بزرگان خود شناخته و در حالی که انتقال الگوهای غیر بومی و غیر اسلامی در زمینه‌های مختلف به یکی از آسیب‌های فرهنگی جامعه مبدل گشته است، همواره زنده نگاه داشتن نام و یاد بزرگانی چون چمساز گامی مهم تلقی می‌گردد.

روحش شاد و یادش گرامی باد


موضوع : افتخارات، انتخاب سردبیر
http://khna.ir/29430

۲ دیدگاه

  • ر.م در مورخ 1394/04/22 - 21:55 می‌نویسد :

    خدارحمتش کنه برای خمام وخمامی هاخیلی زحمت کشید.مردعجیبی بود35سال پیش وقتی که توخمام هیچ پزشکی نبودازبیماران باآغوش بازوروی خوش بیماران روویزیت میکرد.نوربه قبرش بباره.

  • مهدی صمیمی در مورخ 1394/05/08 - 17:40 می‌نویسد :

    این مرد نماد خمام خمامی هاست، مسئولین باید قدر چنین افرادی را بیشتر بدانند و در جهت رشد و پرورش این افراد قدم بردارند.