خمام - «علی بحری» که بود ؟! / از کاپیتانی تیم ملی مشت‌زنی ایران تا نام‌گذاری زمین ورزشی
ویژه
برگی از تاریخ ؛

«علی بحری» که بود ؟! / از کاپیتانی تیم ملی مشت‌زنی ایران تا نام‌گذاری زمین ورزشی

وی همواره و تا پایان عمر خود را خمامی معرفی می‌کرد.

یکشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰:۱۲ KHNA26885

علی بحری متولد 15 آذرماه سال 1330 در خمام بود. وی که عاشق ورزش فوتبال بود، در اظهار نظری جالب و در مصاحبه با مجله دنیای ورزش در سال 1355 دو دلیل خود را برای ورود به رشته‌ی مشت زنی اینگونه بیان می‌نماید : اول اصرار برادرش قاسم و دوم یک شکست درون تیمی در تمرینات باشگاهی، که باعث می‌شود تا روحیه انتقام جویی در وی رشد کند و همچنین موجب پیشرفت او در رشته مشت زنی شود.
بحری 2 مرتبه قهرمان جام عمران ترکیه و 1 مرتبه قهرمان جام بین‌المللی تایلند گردیده و قهرمانی آسیا در سال 1974، قهرمانی ارتش‌های جهان و کاپیتانی تیم ملی در المپیک مونترال کانادا 1976 را در پرونده افتخارات خود دارد. این خمامی در حین مسابقات با شکست گالن پرز «قهرمان کوبایی المپیک و جهان» باعث شد تا چشم‌ها را به خود خیره نماید، ولی در ادامه‌ی مسابقات و در بازی با شفیلد «ورزشکار آلمانی» از ناحیه ابرو مصدوم و از ادامه مسابقات باز ماند.
این ورزشکار صاحب‌نام از دوران کودکی به فوتبال علاقه‌مند شد و در مواقعی که در خمام حضور داشت، در زمین ورزشی این‌بخش و در تیم‌های خمامی بازی می‌کرد. بحری در مصاحبه‌های مختلف با مجلات ورزشی، خمام را شهری زیبا و با مردمانی مهربان توصیف می‌نمود و با توجه به آنکه از 6 ماهگی در تهران زندگی می‌کرده، اما خود را همیشه با افتخار یک خمامی می‌دانست.

علی بحری در تاریخ 18 آبان ماه 1357 بر اثر سانحه تصادف در سن 27 سالگی از دنیا رفت.

قبل از احداث زمین ورزشی علی بحری، ورزشکاران در انتهای کوچه سعادت خمام در زمینی که به مالکیت «امیدی» بود به فوتبال می‌پرداختند و پس از اختلافات مبهمی که در آن زمان بین بازیکنان به‌وجود آمد، جمعی از فوتبالیست‌های خمام نزد دکتر امین چمساز که آن‌زمان در شهرداری مشغول به فعالیت بود رفته و موضوع را با وی در میان گذاشتند. اینگونه بود که زمینی در انتهای خیابان تختی «به مساحت نیمی از زمین علی‌بحری فعلی» که مملو از درخت و علف بود برای فوتبال در نظر گرفته شد و جوانان با تلاش خودشان به کندن درختان و آماده کردن زمین برای بازی مبادرت ورزیدند.

نیمی دیگر از زمین فعلی نیز به فردی برنج فروش، اهل و ساکن انزلی متعلق بود. بخش خمام نیز از توابع شهرستان انزلی به شمار می‌رفت و در اولین دوره نمایندگی مجلس یکی از کاندیدای آن دوره به نام دکتر هرمز پیشوایی برای برخورداری از حمایت مردم، با پا گذاشتن به شهر خمام و گفتگو با ورزشکاران در روزی که برای معارفه به مردم در زمین فوتبال شهر خمام حضور می‌یابد، اوضاع زمین و کوچکی آن‌را نظاره می‌کند و با درخواست بازیکنان برای خرید زمین همجوار مواجه می‌شود. کمی بعد، این کاندیدا بلافاصه پس از انتخاب شدن به‌عنوان نماینده مجلس، ترتیبات خرید زمین را فراهم می‌آورد و زمین ورزشی مذکور به متراژ فعلی می‌رسد.
با توجه به آنکه علی بحری در فصل تابستان به خمام می‌آمد و با تیم پرسپولیس خمام در مسابقات شرکت می‌کرد، پس از درگذشت وی، طی پیشنهادی که از سوی همبازی‌های او داده شد و با توجه به آنکه فردی متواضع، مهربان و محبوب بود و همچنین با توجه به سابقه کاپیتانی وی در تیم ملی مشت زنی ایران، زمین ورزشی خیابان تختی را به نام وی نامگذاری می‌کنند و این‌چنین نام علی بحری در تاریخ خمام ماندگار ماند.

علی بحری با اینکه در تهران سکونت داشت، همواره و تا پایان عمر خود را خمامی معرفی می‌کرد.

1


موضوع : افتخارات، تاریخی، فوتبال، گزارش تصویری
با تشکر از محمد ستوده و سیدرضی مودب‌پور
http://khna.ir/26885

۲۰ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1393/12/03 - 00:08 می‌نویسد :

    واقعا عالی بود . مرسی از شما

  • ورزشکارخمامی در مورخ 1393/12/03 - 00:42 می‌نویسد :

    ازمسِول محترم سایت جهت انتشار این خبر و خبرهای مشابه که مفاخرشهرمون رو معرفی میکنه ممنونم..بسیار جذاب ودرعین حال غرورآفرین و ودرانتهاتلخ بود..روحش شادویادش جاویدان

  • ناشناس در مورخ 1393/12/03 - 08:06 می‌نویسد :

    از کودکی این سوال برام همیشه پیش میومد که چرا یه بوکسور اسمش رو زمین فوتباله . از شما ممنونم که این اطلاع رسانی رو انجام دادین . واقعا باعث افتخار شهرمونه هم پهلوانانی همچون بحری و …….. و همچنین جوانان با استعدادی همچون شما…. / واقعا خسته نباشید

  • سید در مورخ 1393/12/03 - 10:45 می‌نویسد :

    یه سری هم میگن ایشان چون مسابقات مهمی رو در پیش داشتند مرگشون مشکوک بود.. در اون تصادف خانواده بحری هم پسر و هم دخترشون رو از دست دادن.

  • شهروند در مورخ 1393/12/06 - 20:28 می‌نویسد :

    بسیار زیبا وعالی بود ،باتشکرازسایت خمام نیوز که همیشه سعی کرده به دورازهیاهو و به قولی بازارگرمی در انتخاب مطالب ،عامه پسندعمل کنه ، شهرخمام افتخارات دیگری هم دارد،که امیدواریم درآینده مطالبی اینچنینی بیشتر دراین سایت دیده شود، روحش شادویادش گرامی باد

  • ورزشکار در مورخ 1393/12/07 - 11:56 می‌نویسد :

    علی بحری مرد خیلی بزرگی بوده . ای کاش زمین فوتبال خمام با این وضعیت فعلی برازنده اسم و شخصیت این بزرگ مرد باشه. مردی گفته شده کاپیتان تیم ملی در المپیک بوده . مسئولین محترم شهرداری و اداره ورزش و جوانان به خاطر جوانان ورزشی شهر و پرورش دادن قهرمانی همچون علی بحری ها فکری به حال این ورزش خمام بخصوص فوتبال کنید . از تیم زحمت کش خمام نیوز نهایت تشکر و قدردانی را برای بالا بردن سطح آگاهی مخاطبین دارم.

  • همسایه ی علی بحری در مورخ 1393/12/17 - 11:11 می‌نویسد :

    مدیر محترم سایت خواهشا اخبار درست رو به اشتراک بگذارید علی بحری کاپبتان تیم ملی بوکس و قهرمان جهان در حال حاضر همسایه ی دیوار به دیوار ما می باشد با 63 سال سن به زندگی خود ادامه می دهند هرچند که یک تصادف مرگبار در تاریخ فوق داشتند اما تمام اعضای خانواده یشان را به جز برادر و مادرشان را از دست دادند وی از همان تاریخ از دنیای ورزش کناره گیری کرد اما فوت نکرد هرچند اگر ادامه هم میداد آن زمان انقلاب شده بود و در آن بهبهه ورزش ایران تحریم شد و قهرمان بزرگ ورزش بوکس به نسل سوختگان انقلاب پیوست
    افسوس و صد افسوس که این قهرمان حالا پیر و فرتوت در گوشه ای از این کره ی خاکی به عمر خود لحظه به لحظه پایان می دهد و کسی نیست که از این اسطوره های بزرگ استفاده کند.

  • ناشناس در مورخ 1393/12/17 - 13:13 می‌نویسد :

    دوست عزیز احتمالا شما برادر مرحوم علی بحری رو با خودشون اشتباه گرفتید . اگه یه لطفی کنید و عکس شماره 4 رو  نگاه کنید متن سالگرد ایشون که در روزنامه منتشر شده بود رو می بینید .

  • خمامی در مورخ 1393/12/17 - 13:17 می‌نویسد :

    بعد از خوندنه این کامنت (همسایه علی بحری) از روی کنجکاوی با بستگان مرحوم بحری تماس گرفتم و موضوع رو ازشون پرسیدم . دوست عزیز ( همسایه علی بحری ) امیدوارم فقط اشتباه کرده باشی و به طنز این مطلب رو ننوشته باشی . متاسفانه بعضی از دوستان خیلی از مسائل مهم رو شوخی می گیرن. 

  • فردین در مورخ 1394/03/09 - 19:57 می‌نویسد :

    سلام علیکم.در سالهای ۱۳۴۰ ـ ۱۳۵۰ خانواده محترم بحری در تهران  خیابان گرگان کوچه قاسمی همسایه یکی از اقوام بنده بودند و مرحوم علی بحری افتخار بچه محل ها بود۰ ایشان بهمراه برادر گرامیشان محمد آقا بحری در تیم فوتبال محله بنام تیم عبرت هم در مسابقات بین محله ها شرکت میکرد۰ بسیار مهربان و خونگرم بود یادش بخیر۰ خبر تصادف خونبارش در جاده منجیل برای همه ما یک فاجعه بود۰ شادی روح پاکش فاتحه مع الصلوات۰

  • اﻳﺮﺝ ﺷﻌﺒﺎﻧﻲ در مورخ 1394/06/21 - 15:10 می‌نویسد :

    ﻳﻼﻡ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ.ﻣﻦ ﻣﺪﺗﻲ ﺩﺭ ﻛﻮﭼﻪ ﻗﺎﺳﻤﻲ ﮔﺮﮔﺎﻥ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺑﻔﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻧﺒﺶ ﻛﻮﭼﻪ ﺑﻮﺩ ﺭﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻡ اﻭ ﺑﻌﺪ اﺯ اﻧﻘﻼﺏ .ﺳﺎﻝ 1357 ﺩﺭﻳﻚ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻫﻤﺮاﻩ ﻳﻚ ﺧﻮاﻫﺮﺵ. ﻛﺸﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ.اﻭ ﻳﻜﻲ اﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﻮﭼﻪ و ﺑﺎ اﺧﻼﻕ ﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭ ﻣﺤﻠﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﮔﺮﮔﺎﻥ ﻧﻆﺎﻡ اﺑﺎﺩ و ﻧﻆﺎم اﻟﻤﻠﻚ ﺑﻮﺩ.ﻛﻮﭼﻪ ﻗﺎﺳﻤﻲ ﻳﻜﺴﺮﺵ ﻣﻴﺨﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻧﻆﺎﻡ اﻟﻤﻠﻚ ﻳﺎﺩﻡ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺣﺠﻠﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺎ ﻣﺎﻫﻬﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺳﺮ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻛﻮﭼﻪ ﺑﻮ د.اﻭ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﻫﻤﻪ ﺑﻮﺩ. ﺑﻌﺪ [!] ﻛﻮﭼﻪ [!] ﻋﻠﻲ ﺑﺤﺮﻱ ﻧﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ و ﻫﻢ اﻛﻨﻮﻥ ﻫﻢ ﺑﻬﻤﺎﻥ اﺳﻢ ﻋﻠﻲ ﺑﺤﺮﻱ ﻣﺸﻬﻮﺭ اﺳﺖ..ﻳﺎﺩش ﻫﻤﻴﺸﻪ ﮔﺮاﻣﻲ ﺑﺎﺩ اﻣﺸﺐ ﻫﻢ ﺑﻴﺎﺩﺵ ﺷﻤﻌﻲ ﺧﻮاﻫﻢ اﻓﺮﻭﺧﺖ.

  • محمد تقی بحری خمامی در مورخ 1394/08/22 - 01:21 می‌نویسد :

    با سلام به همه ی خمامی های عزیز و محترم 
    اینجانب محمد تقی بحری خمامی فرزند محمد ابراهیم بحری خمامی  خیلی خوشحال هستم که همچین عموی بزرگواری داشتم ولی  از طرفی متاسفم هستم که همچین مردی را از دست داده ایم ولی انشا الله جوانان فعلی خمامی هم میتوانند یاد ان مرحوم را هم زنده نگه دارند با تشکر از تمام کسانی که یاد ان مرحوم بزرگوار را زنده نگه داشتنند.

  • محمد تقی بحری خمامی در مورخ 1395/05/04 - 10:32 می‌نویسد :

    سلام به دوستان عزیز این دوستی عزیز که خودش را همسایه دیوار به دیوار عموی بنده فرض میکنند اقای محترم و خانم محترم لطفا خواهشند روی اسم علی بحری خمامی لکه سیاه نذارید عموی من افتخاری خمام بود.با این حرف ها نمیتونید اسم را خراب کنید
    ممنون از مدیر سایت بابت مطلب و عکسها با تشکر محمد تقی بحری خمامی

  • بحری خمامی در مورخ 1395/09/15 - 09:10 می‌نویسد :

    سلام خسته نباشید از مدیریت محترم خمام نیوز بابت یاداوری تولد علی بحری خمامی

  • ناشناس در مورخ 1396/08/18 - 00:25 می‌نویسد :

    افتار خمام بود واقعا

  • ناشناس در مورخ 1396/08/18 - 10:59 می‌نویسد :

    ممنون از سایت خمام نیوز برای یاداوری سالگرد مرحوم علی بحری خمامی

  • ناشناس در مورخ 1396/08/18 - 11:01 می‌نویسد :

    سلام خسته نباشید خدمت شما وممنون از یاداوری سالگرد مرحوم علی بحری خمامی

  • ناشناس در مورخ 1396/08/18 - 19:23 می‌نویسد :

    متشکرم ازمعرفی قهرمان کاپیتان علی بحری افتخارخمام وگیلان
    لطفاقهرمانان دیگرخمام رامعرفی نماییددرودبرشما

  • ناشناس در مورخ 1397/04/21 - 23:42 می‌نویسد :

    سلام خیلیعالی بود ابی ابای خمامی زنده باد ملوان

  • ناشناس در مورخ 1398/05/25 - 16:23 می‌نویسد :

    سلام اسم منم علی بحری هستش از آذربایجان شرقی خوشحالم که یه هم اسم من این همه افتخار افریده