خمام - 2 جوابیه از شورای شهر + توضیحات خمام‌نیوز
ویژه
در خصوص طرح تعریض خیابان ؛

2 جوابیه از شورای شهر + توضیحات خمام‌نیوز

تعریض خیابان نباید بهانه قطع درختان باشد.

دوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰:۱۱ KHNA26161

ضمن تقدیر از توجه و روحیه نقدپذیری شورای اسلامی شهر خمام که شرایطی برای پاسخگویی به انتقادات فراهم گردیده تا بعد از درج خبری با عنوان «درختان قربانی تعریض خیابان اصلی» در این خبرگزاری، در اقدامی قابل تامل 2 تن از اعضای شورای اسلامی شهر خمام به خبر مذکور واکنش نشان داده و جوابیه صادر نمایند، انتظار می‌رفت جوابیه از طریق یکی از راه‌های معمول از جمله «فرم تماس، فکس یا ایمیل» به خمام‌نیوز ارسال شود تا عیناً منتشر گردد، که این امر صورت نپذیرفته و جوابیه به سایت دیگری ارسال شده بود، اما به‌منظور رعایت اخلاق رسانه‌ای، 2 جوابیه مذکور برای مخاطبین عزیز بازنشر می‌گردد :

javabie1جوابیه اول javabie2جوابیه دوم

اما توجه خوانندگان را به چند نکته جلب می‌کنیم ؛
1) با توجه به افزایش محدوده‌ی شهر خمام، رشد چشمگیر جمعیت این‌شهر باعث ورود خودروهای فراوان به داخل خیابان‌های خمام شده و عدم استقبال از پارکینگ شهرداری که مدت زیادی است بدون نگهبان به حال خود رها شده و در وضعیت فعلی از گنجایش لازم برخوردار نیست، تعبیه شدن تابلوهای متعدد پارک مطلقاً ممنوع و بی‌توجهی به آنها و همچنین پارک خودروها در پیاده‌رو که گاهاً ساعت‌ها به طول می‌انجامد، گره ترافیک خمام را کورتر کرده است.
2) یکی از مهمترین مشکلات ترافیک سنگین خمام به خصوص در ساعات پرتردد شهر از جمله روز بازار هفتگی و در زمان تعطیلی مدارس است. منتخبین مردم در زمان انتخابات حل مشکل ترافیک را از جمله مهمترین وعده‌های خود به شهروندان اعلام کرده‌اند، اما با گذشت بیش از یکسال و نیم از فعالیت این شورا، نه تنها بهبودی در وضعیت ترافیک حاصل نشده، بلکه ماه به ماه و روز به روز حجم ترافیک شهر خمام بیشتر شده است.
مشکل ترافیک در خیابان امام خمینی (ره) خمام به علت آنکه احداث مجتمع‌های تجاری رونق داشته حاد است، زیرا از یک‌سو عرض این خیابان که البته خیابان اصلی شهر است کم بوده و از سوی دیگر برخی پارکینگ‌های مرتبط با مجتمع‌های تجاری این‌شهر «با پرداخت جریمه به شهرداری» به واحد یا واحدهای تجاری تبدیل شده و حجم زیادی از خودروهای صاحبان مغازه و همچنین خریداران را به سمت خیابان‌ها روانه کرده‌اند. ترافیک حاصل از پارک خودروها در محدوده مجتمع ستاره شهر، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف آن نیز به دلیل انتقال دادگستری خمام به این مجتمع تجاری انکار ناپذیر است.
در این زمینه قبول جریمه در ازای عدم احداث پارکینگ در مجتمع‌های تجاری به شهر آسیب خواهد زد، که نتیجه‌ی آن رشد روز افزون ترافیک شهر خمام بوده است و مشاهده شدن انبوه خودروهای شخصی که در حاشیه خیابان‌های اصلی و فرعی پارک می‌شوند، علاوه بر ایجاد دلشوره و استرس دائمی برای مالکان آنها، گذرگاه‌های شهر را به توقفگاه مبدل کرده‌اند که حاصل همان سیاست‌ها بوده و مجتمع‌های تجاری خمام مثال روشنی برای این موضوع هستند و حالا ساکنان و مالکان همان آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها بدون پارکینگ خصوصی باید در طول روز برای پارک خودروهایشان با مشکلات متعددی روبرو باشند.
3) حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالى) در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بود که طی سخنانی گیاه و درخت را برای هر کشور و مجموعه بشری مایه برکت و آبادانی خواندند و با اشاره به سفارش اسلام به کاشت و نگهداری درختان و همچنین جلوگیری از قطع آن، خاطرنشان کردند : گلایه‌ای که از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع شوند، قطع می‌شوند، که خود بر اهمیت درختان از دیدگاه مقام معظم رهبری دلالت دارد.
همچنین درخت در قرآن نماد قدرت خداوندی است و در حدیثی از حضرت محمد (ص) شکستن شاخه درخت به شکستن بال ملائک تشبیه گردیده و در حالی که طی برخی خبرها از سراسر کشور شنیده می‌شود که هرگونه تعریض خیابان که موجب قطع درختان شود مردود می‌‎شود و بسیاری معتقدند که تعریض خیابان نباید بهانه قطع درختان باشد، همچنان در خمام شاهد چنین مسائلی هستیم.
4) فارغ از آنکه در گوشه‌ی پر ترددی از شهر پرده‌ی تقدیری از شورای شهر به مناسبت طرح تعریض خیابان مشاهده می‌شود که امضای جمعی از بازاریان خمام بر روی آن بدون ذکر نام قابل تامل و بحث است، جالب توجه است که در آن موعد زمانی نصب پرده تنها و تنها قطع 35 اصله درخت صورت پذیرفته بوده، نه تعریض خیابان …
5) همانطور که بر همگان مبرهن است، پل غیرهمسطح ورودی شهر خمام، میدان ولیعصر واقع در کمربندی و طرح‌هایی از این قبیل، طرح‌های کارشناسی شده‌ای با اعتبارات کشوری و استانی بوده و سوالی که مطرح است، آیا پروژه‌های مذکور به رفع مشکلات و معضلات خمام کمک کرده یا به ترتیب باعث کور شدن ورودی شهر و افزایش تصادفات منجر به جراحت یا گاهاً مرگ همشهریان شده‌ است ؟!
همچنین با توجه به مطرح شدن اظهاراتی مبنی بر پوسیده بودن درختان و تخریب آسفالت توسط ریشه درختان، پیگیری‌های انجام شده بر خلاف این موضوع دلالت داشته و جالب توجه است که درختان چنار تا بیش از 200 سال عمر کرده و درختانی با قدمت حداکثر 35 سال، درختانی کهنسال و فرسوده به نظر نمی‌رسند.
شایان ذکر است، با در نظر گرفتن چشم‌انداز روشن جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، امیدواریم منتخبین مردم در شورای چهارم در خصوص اعتبارات و اجرایی کردن طرح‌ها، چشم اندازی فرای 4 سال فعالیت خود در هر دوره از شورا را در نظر گرفته باشند، چرا که با توجه به هزینه کرد و مشکلات مالی شهرداری خمام که بارها به آن در جلسات مختلف اشاره کرده‌اند، و مهمتر از آن قطع 35 اصله درخت ارزشمند و بی‌زبان، مخالفان طرح تعریض خیابان که برآورد اولیه آن 1200 میلیون ریال می‌باشد معتقدند اجرای این‌طرح تنها یک راهکار مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.
6) در پایان توجه شما را به خبری با موضوع مرتبط که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده جلب می‌کنیم، که عنوان شده کمیسیون ماده 5 که دستاویز قطع درختان قرار می‌گیرد به سادگی نمی‌تواند مجوز قطع درخت بوده و توجیه راه‌سازی و فعالیت‌های عمرانی نمی‌تواند توجیهی قانونی باشد، لذا نه شهرداری و نه هیچ نهاد دیگری به این بهانه نمی‌تواند درختی را قطع کند و قانون دارای آمریت است و نمی‌توان با کمیسیون و بخشنامه و … آنها را نقض کرد.

تیم تحریریه خمام‌نیوز در دوران فعالیت خود سعی کرده رسالت اصلی خود را فراموش ننموده و اخبار شفاف و صحیح را با در نظر گرفتن قوانین جاری کشور در زمانی کوتاه در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. در این بین خودمان را از اشتباه و خطا مبرا نمی‌دانیم و خمام‌نیوز به عنوان یک صفحه خبری-اجتماعی از بخش خمام، همواره آمادگی دارد تا خبرهای وصولی را بدون جانبداری از شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر و جوابیه ارگان‌های دولتی و خصوصی را در خروجی سایت درج نماید.


۹ دیدگاه

  • منتقد در مورخ 1393/11/13 - 00:18 می‌نویسد :

    لایکککک

  • یاسر در مورخ 1393/11/13 - 00:46 می‌نویسد :

    به نکات خوبی اشاره شد.
    هم در جوابیه های شورا و هم در توضیحات شما. همه رو کامل خوندم.
    امیدوارم طرح تعریض جوابگو باشه البته بعید میدونم.

    حداقل از این بابت خوبه نماینده هامون توی شورا سعی میکنن پاسخگوی عملکردشون باشن
    برای من دنبال کردن اینجور اخبار لذت بخشه

    لطفا ادامه بدید

  • خمامی در مورخ 1393/11/13 - 00:57 می‌نویسد :

    هرچند اقای [!] شخصیت دوست داشتنی داره اما حس کردم جوابیه ای که داده انشا هست 😛

  • دوستدارخمام در مورخ 1393/11/13 - 01:05 می‌نویسد :

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت همشهریان عزیز
    امیدوارم که مسولین شهرخمام مانندسال گذشته برای شکوفایی این شهرگام بردارندو به دور از حب وبغض سیاسی وجهت گیریهای شخصی به فکر آبادانی شهرباشند..
    درمورد تعریض الان نبایدقضاوت کنیم..بایستی منتظربمانیم وببینیم که بعداز پایان عملیات وبهره برداری چه نتیجه ای دربرخواهدداشت!!!!
    تغییرات مدیریتی سال دوم شورای جهارم کاملا واضح است وازآن شوروهیجان جوانی سال اول خبری نیست و این یک امر کاملا طبیعی میباشد که تقصیرآن به گردن تمام اعضای شورا میباشد..شایان ذکراست که شورا یک نهاداجرایی نیست وفقط یک مجموعه نظارتی باطیف وسیع اختیارات است که اگردرراه درست گام بردارد میتواندمنشا خیروبرکات زیادی باشد.
    امیدوارم درسال بعدبازهم جوانان تحصیلکرده این شهر درراس مجموعه مدیریتی قرارگیرند تا انرزی حرکتی شورای چهارم باردیگر افزایش پیداکند…

  • ناشناس در مورخ 1393/11/13 - 16:34 می‌نویسد :

    به نظر من این طرح چندان نمی‌تواند مفید باشد و از بار ترافیکی خمام چیزی کم نخواهد کرد. از این بحث بگذریم امیدوارم هرچه زودتر این طرح به اتمام برسد چون با شروع بارندگی، آب در درون پیاده رو که در حال حاضر به شکل رودخانه و یا گودال درآمده، جمع خواهد شد و این مسئله خود برای کودکانی که از این مسیر عبور می‌کنند خطرناک خواهد بود. امیدوارم از این بابت مشکلی برای شهروندان خوب خمامی پیش نیاید.

  • شهروند در مورخ 1393/11/14 - 23:25 می‌نویسد :

    با عرض سلام وخسته نباشید،خدمت زحمت کشان سایت خمام نیوز ،اینجانب بعنوان یک شهروندبایدازاین سایت به دلیل نگاه منصفانه وبه دوراز حب وبغض وغرض ورزی که دارد تشکرکنم ،اسنادی که برای تعریض خیابان منشرشده درنوع خودجالب می باشد،حال سوال اینجاست که چرا وقتی تنهاپارک قدیمی شهرمان ( پارک آفتاب )که باآن قدمت زیادتبدیل به یک ساختمان شده (کانون فکری وهنری ) اعضای شورای شهر وقت هیچگونه مشورتی باکارشناسان نکرده بودندو اینقداسنادرونکردند تا برای مردم شهرمشخص شود که چرااین پارک به چندقسمت تبدیل شده ،انشاالله مسئولین شهر اشتباهات گذشته خودراکه دراین شهرانجام داده اندراهم قبول نمایند.

  • رضایی در مورخ 1393/11/14 - 23:38 می‌نویسد :

    اصلا اعضای شورا که میگن امضای استاندار قبلی پای طرح بوده و یعنی طرح کارشناسی شده هست ، برای متن خمام نیوز که نوشته “”””پل غیر همسطح و میدان ولیعصر هم طرح های کشوری و استانی با امضای مسئولین رده بالا هستن و الان مشکلات زیادی رو برای شهر ایجاد کردن”””” جوابی دارن ؟

  • همشهری در مورخ 1393/11/16 - 18:17 می‌نویسد :

    در موردِ طرحِ تعریض خیابانِ امام خمینی (ره)، با توجه به کمبودِ خیابان های کمکی و فرعی در سطحِ شهر، و همچنین نبودِ پارکینگ های مناسب، انجامِ چنین طرحی، کمکی به پایین آمدنِ حجمِ ترافیک نخواهد کرد هیچ، بلکه حجمِ ترافیک را افزایش میدهد.
    جای تعجب است که این طرح ها چگونه به تصویب میرسند؟؟!!!
    طرحی که در حالِ اجراست، به مانندِ قیف عمل خواهد کرد؛ از “پُل شیجان رود” ماشین ها وارد میشوند، در نهایت در حجمۀ ترافیکِ “میدانِ نماز” تا “ایستگاه خشکبیجار” گرفتار میشوند.
    آیا طرحی که به تصویب و اجرا رسیده، برای ترافیک در محدودۀ “ایستگاه خشکبیجار” تا “میدان نماز” هم ایده ای دارد؟
    تعریضِ خیابانِ امام خمینی (ره) باید به صورتِ یکپارچه صورت گیرد؛ یعنی از “پُلِ شیجان رود” شروع شود و تا “ایستگاهِ خشکبیجار” پیش برود.
    تنها در این شرایط است که ترافیکِ خیابانِ امام کمی کاهش می یابد.

    در موردِ قطع درختان هم این کار غیر قانونی بوده؛ بجای قطع، باید درختان را به جای دیگری منتقل میکردند که متاسفانه مسئولینِ محترم در موردِ این قضیه کم توجه بودند.

  • ناشناس در مورخ 1393/11/19 - 17:16 می‌نویسد :

    متن عالی بود


بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.