خمام - تیراندازی به سگ‌های ولگرد در روز روشن / سگ‌های زخمی به حال خود رها شدند
ویدئو / صحنه‌ای دلخراش ؛

تیراندازی به سگ‌های ولگرد در روز روشن / سگ‌های زخمی به حال خود رها شدند

شایسته است بر امر زنده‌گیری سگ‌های ولگرد سرعت بخشیده شود.

چهارشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ KHNA25903

ازدیاد سگ‌های ولگرد معضلی است که شهرها در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بارها در خصوص حمله دست جمعی سگ‌های ولگرد، حیوان گزیدگی و ترس اشخاصی که شب‌ها به دلیل احتمال حمله سگ‌های ولگرد از خانه خارج نمی‌شوند، شنیده‌ایم.
چندی پیش بود که خبری با عنوان «حمله‌ی سگ‌های ولگرد به دانش‌آموزان» مخابره و عنوان شد : تعدادی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول خمام مورد تعقیب و حمله‌ی تعدادی از سگ‌های ولگرد در بخش مرکزی شهر خمام قرار گرفته، که حضور به موقع یکی از همشهریان منجر به دور کردن سگ‌های ولگرد شد.
علیرغم اتفاقات ناخوشایند گذشته و حواشی پیش‌آمده از سگ‌کشی در خمام، حضور دسته جمعی سگ‌های ولگرد در این‌بخش با توجه به حضور دانش‌آموزان در ساعات آغازین روز برای حضور در مدارس زنگ خطر دیگری را به صدا در آورده که بر لزوم رسیدگی به کنترل وضعیت سگ‌های ولگرد به صورت قانونی و بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه دلالت دارد.

اما راه حل ؛ تیراندازی و کشتن این سگ‌ها، آن هم در حالی که بسیاری از این حیوانات پس از مجروحیت فرار کرده و ساعاتی بعد در دل تاریکی و با دردهای جانکاه جان می‌سپارند، با معیارهای شرعی همخوانی ندارد. در این میان راه حلی که حامیان «حقوق» حیوانات به جای شلیک مستقیم به این حیوانات ارائه می‌دهند، زنده گیری سگ‌های ولگرد، انتقال و دور کردن آنها از شهرها به طبیعت بوده و انتظار می‌رود به جای شلیک مستقیم به این حیوانات که می‌تواند بار روانی منفی داشته و همچنین باعث شیوع بیماری‌های عفونی شود، آنها را زنده گیری کرده و در طبیعت رها کنند یا آنکه پناهگاه‌هایی برای نگهداری از حیوانات زنده گیری شده ساخته ‌‌‌شود، همانطور که در برخی شهرها موفق شده‌اند معدوم سازی سگ‌ها را به کل ریشه کن کنند.

خوشبختانه، علیرضا پورهادی «شهردار خمام» چندی پیش طی مصاحبه‌ای از هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت باغ پرندگان به منظور زنده‌گیری سگ‌های ولگرد خبر داده و عنوان کرده بود : این سگ‌ها در باغ پرندگان رشت نگه‌داری می‌شوند و این کار همچنان ادامه دارد.
البته اینجا 2 مبحث مطرح می‌شود ؛ در وهله اول وضعیت سگ‌های ولگرد رو به رشد بوده و این سگ‌ها در شلوغ‌ترین ساعت و در مکان‌های عمومی خمام رویت می‌شوند و باید با جدیت بیشتر به امر زنده‌گیری سرعت بخشید، چرا که مبحث سگ‌های ولگرد، مزاحمت‌های آنان و مهمتر اینکه «حیوان گزیدگی» مربوط به 1 روز، 1 ماه و حتی 1 سال نمی‌شود. اما مبحث دیگری مطرح است ؛ با وجود خبرهای متعددی که توسط خبرگزاری‌های مطرح کشور و استان در خصوص وضعیت بد و نامناسب نگهداری حیواناتی از جمله «خرس!» در باغ پرندگان مخابره شده است، در واقع سگ‌هایی که آنان را «ولگرد» می‌خوانیم در باغی که باغ «پرندگان» می‌نامیم «نگه‌داری» خواهند شد ؟!

به موضوع اصلی خبر باز می‌گردیم ؛ محوطه‌ی پشت مسکن مهر خمام واقع در انتهای خیابان فرهنگ مدت زیادی است که به محلی برای رها کردن گاوها برای چریدن و تجمع سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای تبدیل شده و سر و صدای این حیوانات در ساعات مختلف شبانه روز، علی‌الخصوص در ساعات آغازین صبح موجبات برهم زدن آرامش اهالی مسکن مهر و سایر خانوارهای اطراف را ایجاد نموده است.
در اقدامی شاید نادر، یک شکارچی ناشناس در ساعت 9:45 صبح امروز «چهارشنبه»، در روز روشن نسبت به تیراندازی به سگ‌های ولگرد توسط اسلحه‌ای که به نظر می‌رسد برای نگهداری، حمل و تیراندازی نیاز به مجوز داشته باشد اقدام می‌ورزد و در اقدامی خشونت‌بار، پس از تیراندازی‌های متعدد به سگ‌های ولگرد آنان را تیرخورده به حال خود رها می‌کند، که در ویدئوی مربوط به این خبر که توسط تلفن‌همراه گرفته شده قابل رویت است!

همانطور که انتظار می‌رود در خصوص وضعیت سگ‌های ولگرد مطابق اصول و دستورالعمل‌های مربوطه اقدام گردد و بر امر زنده‌گیری حیوانات مذکور سرعت بخشیده شود، شایسته است در خصوص عامل یا عوامل حمله به حیوانات و برخورد خشونت‌بار آنان نیز اقدام شده و برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد!


موضوع : حیوانات، ویدئو
http://khna.ir/25903

۱۰ دیدگاه

  • حامی در مورخ 1393/11/01 - 12:32 می‌نویسد :

    اوه !!! وحشتناک بود 😥

    اینجوری که شما نوشتین یعنی این شکارچی سرخود دست به این کار زده و اینبار شهرداری به این ماجرا ربطی نداره… انتظار داریم برخورد لازم در مورد این عمل غیرانسانی صورت بگیره

  • رضا.س در مورخ 1393/11/01 - 12:45 می‌نویسد :

    وقتی شهرداری نمیاد این سگارو که هرجا چشم کار میکنه هستن جمع کنه که معلومه آخر مردم خمام باید تفنگ بردارن بیان شروع کنن به تیراندازی کردن به این زبون بسته ها

  • نوید در مورخ 1393/11/01 - 22:04 می‌نویسد :

    واقعا جای تاسفه این اتفاقات تو کشوری میفته که به امام هشتم می گن ضامن آهو ..

  • mehdi در مورخ 1393/11/06 - 09:03 می‌نویسد :

    خدا لعت کنه باعث و بانی های آزار و شکنجه و کشتار سگها رو و لعنت هم شدن و بدترین ها در این دنیا و اونور انتظار آنها رو خواهد داشت
    باوفاترین و مهربون ترین موجود دنیا رو چکار می کنند اونم تو ایرانی که هم از نظر مذهب اسلام و هم از نظر دین زرتشت بسیار کمک و حمایت از حیوانات خصوصا سک لحاظ شده
    چرا این افکار داعشی دست از سر [!] بر نمیداره
    سگی که تو قران 300 سال با اصحاب کهف بود و این چیزی جز صفت بهترین دوست انسان که کل کشورهای پیشرفته لقب سگ رو داده اند
    سگی که حتی شکاری که با دهان انجام بده و آب دهانش در آن باشد طبق آیه قران حلال هست
    چرا ؟
    چرا برکت از این [!] رفته، چرا؟ شما جای خدا بودی چه میکردی با این انسان دو پا که باوفاترین و مهربانترین موجودش رو اینگونه ظلم میکند

  • معصومه در مورخ 1398/10/08 - 17:53 می‌نویسد :

    سلام امروز رفته بودم هواخوری ی سگ بیچاره دیدم تیر خورده چه طور میشه بهش کمک کرد لطفا بهم پیام بدید. گناه داره خودمم دانشجوام امکان مالی ندارم اگه به شهرداری ام زنگ بزنم لابد می کشنش

  • معصومه در مورخ 1398/10/08 - 17:57 می‌نویسد :

    داغونه ها گناه داره اگه واقعا حامی هستید کمک کنید

  • سگ ها جان ما هستن با وفا در مورخ 1400/05/02 - 18:34 می‌نویسد :

    اگه من اینا رو ببینم [!] اگه همچین سگ هایی کسی داره بجای کشتن من خریدارم

  • نازنین گلبازی در مورخ 1400/07/15 - 04:32 می‌نویسد :

    چه بی توجه نظر می دید
    دلتون برای اون سگ ولگرد می سوزه که کشته شده ؟
    اگه به بچه ی خودتون حمله میکرد بازم همین نظر رو داشتید ؟
    والا…
    واسه بچه های مردم دلسوزی کنید نه واسه سگها
    اگه خیلی ناراحتید فکر چاره کنید جای این خودنمایی و مثلا رفتار حامی حیوانات گونه تون ?

  • ناشناس در مورخ 1400/07/19 - 09:30 می‌نویسد :

    انشالله نسل این آدما از رو زمین برداشته شه

  • ناشناس در مورخ 1402/05/21 - 01:01 می‌نویسد :

    بسه دیگه ادای حمایت از حیونها رو در میارید، عده ای دکان باز کردن واز این را ه جیب مردم رو به بهانه حفاظت از سگها خالی میکنن. دیروز تو ایلام یه بچه چندساله رو سگهای ولگرد تیکه پاره کردن. کی جوابوی پدرومادرش هست.اینا هم مثل هر حیون موزی دیگه ای باید جم بشن.