خمام - حدود 400 شعبده می‌دانم / پسر خردسالم قرار است جای مرا بگیرد
ویژه
در گفتگو با شعبده‌باز خمامی ؛

حدود 400 شعبده می‌دانم / پسر خردسالم قرار است جای مرا بگیرد

محمد آزموده که همه او را به نام «محمد پی‌پی‌نو» می‌شناسند، فعالیتش را از سال 1370 آغاز کرد.

جمعه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ KHNA17546

محمد آزموده که شاید خیلی‌ها او را با نام محمد پی‌پی‌نو بشناسند، از سال 1370 در خدمت سربازی کار شعبده را آغاز کرده و به گفته‌ی وی تا 1372 در منطقه حضور داشته و در سالن ارتش واقع در بجنورد در مراسم‌ها و جشن‌ها به اجرای برنامه پرداخته است.
آزموده عضو انجمن شعبده‌بازان بین‌المللی و اسالتاً اهل دهستان چوکام از بخش خمام است.

* نمی‌دانم چه شد به شعبده علاقه‌مند شدم
محمد آزموده درباره فعالیت خود، اظهار کرد : مشوق بنده در کار شعبده‌بازی بهروز کریمی ملقب به «پریستو» اهل آبادان بود که در برنامه‌ تلویزیونی «هوشیار و بیدار» به اجرا می‌پرداخت و از شعبده‌بازان مطرح ایران به شمار می‌رفت.
وی با بیان اینکه قبل از خدمت سربازی به شعبده علاقه داشتم، افزود: نمی‌دانم در ابتدا چه شد که به شعبده علاقه‌مند شدم، اما زمانی که آن را شناختم کار شعبده را با جدیت دنبال کردم.

* اجراهای من پنجشنبه‌های هر هفته در شبکه‌ی باران به روی آنتن می‌رود
عضو انجمن شعبده‌بازان بین‌المللی با اشاره به اجرای برنامه هفتگی خود در شبکه باران گفت: در گذشته بازیگر تئاتر بودم و به اجرای مدرسه‌ای، فعالیت در مجتمع فرهنگی‌هنری خاتم‌الانبیا (ص) رشت و اجرا در کانون شهید حق‌شناس سابق خمام زیرنظر «احمد محمدپور» می‌پرداختم. وی ادامه داد : پس از تئاتر به شعبده روی آوردم و بعد از دوران خدمت سربازی نیز به مدت دو سال با حمید لولایی، مرحوم کیومرث ملک‌مطیعی و گروه زیر آسمان شهر در نقاط مختلفی از کشور به اجرای برنامه‌های متنوع پرداختم.
آزموده گفت: اکنون پنجشنبه‌های هر هفته حدود ساعت 23:45 در برنامه‌ی گیلار از شبکه‌ استانی باران به‌روی آنتن می‌روم.

* مرحوم مهدی نصیری از شاگردان من بود
وی مرحوم نصیری شعبده‌باز را از شاگردان خود معرفی کرد و یادآور شد : در سال 74 مهدی نصیری نزد بنده آموزش دید و استعداد خوبی در این زمینه داشت، به طوری که از من هم در درجه‌ی بالاتری قرار گرفت و همین امر موجب معروفیت وی در سطح استان شد.
این هنرمند شعبده‌باز به درآمد این حرفه اشاره کرد و افزود : اگر شعبده درآمد نداشته باشد نمی‌توانم هزینه‌ی تهیه‌ی کارهای جدید را تامین کنم، اما اگر درآمد شعبده‌بازی خوب بود هرگز سوپر مارکت باز نمی‌کردم.

* کارهای قدیمی را در تلویزیون اجرا نمی‌کنم
وی با اشاره به اینکه شاگردان متعددی را به صورت خصوصی پرورش داده‌ام، افزود : حدود 400 شعبده بلد هستم، اما کارهای قدیمی را در تلویزیون اجرا نمی‌کنم، ضمن اینکه تلویزیون هر کاری را بیشتر از یک بار پخش نمی‌کند.
آزموده، با بیان اینکه برای ضبط برنامه‌ها در شبکه‌ باران اشتیاق زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این امر به خاطر درک ارزش کار است و مردم نیز به کارهای عجیب و غریب علاقه‌مند هستند.
وی شعبده‌‌ی نصف کردن انسان و راه رفتن بر روی آب را روش قدیمی دانست و درباره احتمال اشتباه به هنگام اجرای شعبده در تلویزیون گفت: حدود 15 یا 20 سال پیش اگر اشتباه می‌کردم تازه کار بودم، اما اگر حالا اشتباهی صورت گیرد با توجه به آنکه برخی دستگاه‌ها کنترلی یا الکترونیکی هستند، به نحوی با شعبده‌ دیگری ارتباطشان می‌دهم.
عضو انجمن شعبده‌بازان بین‌المللی ادامه داد: به طور مثال لیوانی که باید بشکند، اما نمی‌شکند، بلافاصله یک لیوان دیگری جای آن می‌گذارم و آن را به پرواز در می‌آورم.

* پسر خردسالم قرار است جای مرا بگیرد
وی به استعداد و علاقه‌مندی فرزندش در هنر شعبده‌بازی اشاره کرد و یادآور شد : پسر خردسال بنده شعبده‌باز است و تصور می‌کنم نخستین شعبده باز خردسال گیلان و کشور باشد که چندین برنامه‌ی تلویزیونی نیز از او ضبط شده است.
آزموده افزود : در حال آماده‌سازی پسر خردسالم برای ضبط کارهای جدید هستم، ضمن اینکه اوایل علاقه‌ای به شعبده نشان نمی‌داد، اما در مدت 2 یا 3 ماه فعالیت و پخش تلویزیونی برنامه‌ها نسبت به این کار علاقه‌‌مندی زیادی پیدا کرده، هر چند کارها کمی برای او سنگین‌ است.

* 3 شعبده‌باز در گیلان فعالیت می‌کنند
وی با بیان اینکه برخی از رازهای پنهان در اجرای شعبده را با دیدن فیلم‌های شعبده به راحتی متوجه می‌شوم، اظهار کرد : تلاش می‌کنم خود را از هر لحاظ به روز نگه دارم.
آزموده از فعالیت حدود 3 شعبده‌باز در گیلان خبر داد و یادآور شد: فعالیت این شعبده‌بازان به دلیل نداشتن تجربه در حد قابل قبولی نیست.
وی به اشتیاق مردم برای اجرای برنامه شعبده اشاره کرد و گفت : مردم ابتدا در جشن‌ها یا مراسم‌های مختلف چندان اشتیاق نشان نمی‌دادند، اما با ضبط کار در تلویزیون وضعیت تغییر کرده و مردم علاقه‌مند شدند، که این نشانه تاثیر ضبط تلویزیونی است.


موضوع : افتخارات، در روستا، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/17546

۲ دیدگاه

  • روابط عمومی در مورخ 1393/03/23 - 11:12 می‌نویسد :

    در فارس نیوز :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930323000132

  • ناشناس در مورخ 1395/02/03 - 20:57 می‌نویسد :

    هه !!!!! [!] شعبده باز بین المللی !!!!!!!!! این آقا أصلا عضو شعبده بازان بین المللی نیست. گفتم که اطلاعات غلط ندین.