خمام - بسته‌ی خبری «زمزمه‌های خمام» / شماره 1
ویژه
اولین بسته‌ی خبری ؛

بسته‌ی خبری «زمزمه‌های خمام» / شماره 1

شهرستان شدن خمام دیده شده است / گم شده با پای خود بازگشت / دایره‌ای که تخم مرغ شد.

شنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲ KHNA13278

Man Transferring Information From Mouth To Earخمام‌نیوز در حوزه‌های خبری خود برخی اخبار و زمزمه‌های خبری را شنیده یا دریافت می‌کند که بعضاً جزئیات دقیقی از آنها مشهود نبوده و یا روایی آنها به درجه‌ای نرسیده ‌است که به عنوان خبر مستقل منتشر شوند. در عین حال، بخش عمده‌ای از این شنیده‌ها پس از چندی با دریافت جزئیات و مستندات بیشتر به‌عنوان خبر مستقل بر روی خروجی قرار می‌گیرند.
به منظور آگاهی مخاطبان از این شنیده‌های خبری، خمام‌نیوز در نظر دارد برخی از این اخبار را در قالب بسته‌ای با عنوان «زمزمه‌های خمام» ارائه ‌کند، که  اولین شماره از این بسته امروز فراروی شماست.

  1. گفته می‌شود با گذشت یکماه از انتشار شایعاتی در سطح شهر، متاسفانه همچنان برخی از مردم به نقل این شایعات در محافل خود پرداخته، که امید داریم با نو شدن سال، این بداخلاقی‌ها چون سال کهنه‌ رخت بربندد.
  2. دیده شده است یکی از مربیان ورزشی رشت در تمامی عکس‌های شاگردان خود و شاگردان مربیان دیگر در مسابقه‌ای که در خمام برگزار شد حضور داشته، که موجب گشت به‌منظور جلوگیری از خسته شدن بازدیدکنندگان دست به برش تصاویر ببریم.
  3. گفته می‌شود آتش‌سوزی اخیر موجب شد 17 آلاچیق در کمربندی خمام طعمه‌ی حریق شود. توصیه می‌شود به‌جای افزایش روز افزون سفره‌خانه‌ها در محدوده‌ی شهر خمام که قبلاً به نقلی قارچ‌وار یاد شده، کمی هم به پرورش قارچ پرداخته شود.
  4. مشاهده شده است طرح نیمه‌کاره‌ی فضای سبز مسکن مهر خمام شاهد کاشت چندین نهال درخت بوده است. امیدواریم همانطور که برخی از ساکنین خاک آن‌را فرقون فرقون به خانه‌های خود بردند، در خصوص درختان این‌چنین نبوده و سرنوشتی همچون صندلی‌های شکسته‌ی این طرح نیمه‌کاره در انتظار قامت نحیف درختان نباشد.
  5. شنیده شده است برخی از چراغ‌های نور افشان 8 پر که پس از دهه‌ی فجر در خمام نصب شد نیم‌سوز شده است ؛ ان‌شاالله که گارانتی شده باشند.
  6. در یکی از جلسات از آمادگی اعزام بالگرد به بخش خمام خبر داده شد. هرچند امیدواریم موضوعی که در ادامه اشاره می‌شود صحت نداشته باشد، اما شنیده شده است یکی از دوستان خمامی چندی پیش در کوه گم شده و برای اعزام بالگرد به منطقه شماره‌ی حساب و درخواست واریز مبلغ چند میلیون‌تومانی داده شده بود که محقق نشد و خوشبختانه شخص گم شده پیدا شد و با پای خود بازگشت.
  7. شامگاه پنجشنبه بود که با گوش خود شنیدیم یکی از نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس گفت “برای خمام، شهرستان دیده شده است”. خب، ان‌شاالله که همینطور باشد و ما هم برای اینکه وعده‌ای به وعده‌های گذشته اضافه نکرده باشیم از خبری کردن مسئله‌ی فوق خودداری کرده، اما به‌جهت احقاق حقوق خمامی‌های عزیز ویدئوی مربوطه را آرشیو نموده‌ایم.
  8. شنیده شده است میدان جدید در دست احداث خمام در مقابل اداره‌ی پست این شهر از حالت دایره‌ای به تخم‌مرغی تغییر شکل می‌یابد و دیده‌ها آنچه شنیده شده است را تصدیق می‌کند.

منتظر ایده‌ها، پیشنهادات و انتقاداتتان هستیم …


موضوع : انتخاب سردبیر، زمزمه‌ها
http://khna.ir/13278

۲۶ دیدگاه

  • خمامی در مورخ 1392/12/24 - 22:48 می‌نویسد :

    عالییییییییی بود

  • حسین در مورخ 1392/12/25 - 00:20 می‌نویسد :

    با سلام 
    این گونه اخبار بعضاً بار حقوقی دارد که سایت محترم باید پاسخگو باشد .
    همچنین موجب اختلاف بین سایت و شهروندان خواهد شد.
    شما در خبر اول میگوید شایعاتی در سطح شهر پخش شده. من که از موضوع  خبر ندارم دنبال آن رفته تابدانم شایعه چیست. این یعنی دامن زدن به شایعه مگر موضوع در حد ملی  باشد.

  • روابط عمومی در مورخ 1392/12/25 - 00:40 می‌نویسد :

    با سلام و تشکر از حسن توجه شما همراه همیشگی خمام‌نیوز

    کمتر کسی است که در مدت اخیر شایعه(های مختلفی) را در سطح شهر از جمله در بازار و محافل عمومی نشنیده باشد. خمام‌نیوز پیش‌تر موضع خود را در خصوص شایعه‌سازی و شایعه‌پردازی به‌صورت قاطع اعلام نموده و این عمل را محکوم نموده است. در خصوص مطلب فوق تنها تلنگری بود تا شاید در سال جدید شاهد شایعه‌سازی و امثال اینگونه بداخلاقی‌ها در خمام نباشیم.

    به امید آن‌روز /

    مطلب مرتبط : http://khomam-news.ir/12162

  • جلیل غیاثی در مورخ 1392/12/25 - 00:53 می‌نویسد :

    در ابتدا جا داره پیشاپیش بهار سال 93و عید سعید باستانی رو به همه همشهریان صاحبدلم در خمام تبریک عرض کنم .امیدوارم سالی که پیش رو دارید سالی زبیا  و سرشار از عشق و مهرودوستی باشه. و نیز باتشکر از مدیر خمام نیوز که در آستانه نو شدن سال با این نو آوری در نقل اخبار فضای جالبی در این سایت ایجاد کرده. امیدوارم خمام نیوز در آینده نزدیک بتونه با کمک کردن به دست اندر کاران و ارایه پیشنهادات از جنس مدرن و نو به پیشرفت شهر و مردم عزیزخمام گامی موثر و اساسی برداره. 

  • شهروند در مورخ 1392/12/25 - 13:30 می‌نویسد :

    از خمام نیور بابت تهیه این خبر ممنونم و صادقانه میگم کار بسیار جالب و پسندیده‌ای هست.
    و یک پیشنهاد دارم که علاوه بر زمزمه ها و … خبرهای مهم ماه هم در این بسته قرار بگیره.

    خسته نباشید …

  • محمدجواد عاطفی در مورخ 1392/12/25 - 18:35 می‌نویسد :

    با سلام خدمت مدیریت محترم سایت خمام نیوز و همکاران محترمتان.
    بسیار خوشحالم که دلسوزانی در این شهر هنوز وجود دارند که مردم را از اخبار و حوادث شهر آگاه سازند.
    بر این عقیده هستم که سایت خمام نیوز با تمام مشقت ها و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد به درستی توانسته بازگوکننده ی حق و حقیقت در شهر خمام باشد .
    اما باید به چند نکته پیرامون تایید این شیوه ی جدید اطلاع رسانی به مردم ,اشاره کنم:
    با توجه به آنکه قانون اساسی کشورمان در اصل بیست و چهارم , نشریات و مطبوعات را در بیان مطالب خود تا جایی که مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی نباشد آزاد دانسته و با نظر به فصل دوم قانون مطبوعات که تاکید بر روشن ساختن افکار عمومی دارد و نیز ماده ی ۶ همان قانون که بیانگر اصل بیست و چهارم قانون اساسی میباشد اینگونه مستفاد میگردد که سایت خبری تحلیلی خمام نیوز که به نحوی سعی در تحقق اهداف یادشده در قوانین مرتبط دارد ، در روشنگری و اطلاع رسانی به عموم مردم شریف خمام با رعایت شرایط مذکور مجاز میباشد.
    و بهره گیری از این شیوه ی اطلاع رسانی چون در قالب خبری مستقل نمیباشد فلذا نبایدحقوق در نظر گرفته در مورد خبرها ی با راوی معتبر را بر این گونه بسته ها که با نام زمزمه های شهر انتشار میابد حمل نمود.
    جالب آن است که این شیوه ی اطلاع رسانی در نزد قرآن کریم نیز پذیرفته شده است. به آیه ی ذیل توجه نمایید.
    (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ) [سوره Al-Hujraat : 6]
    مفهوم این آیه ی شریفه آن است که اگر فرد فاسقی خبری برای شما آورد جستجو کنید تا صحت خبر را جویا شوید.که مفهوم مخالف آن چنین میشود که اگر فرد عادلی خبری برای شما آورد جستجو نکنید و به آن خبر اعتماد کنید .
    سایت خمام نیوز با ارایه ی این بسته ها جستجو و تحقیق را بر عهده ی مردم گذاشته و از مردم میخواهد که به دلیل آنکه شاید راویان خبر موثق و یا معتبر نباشند خود به کاوش و تحقیق در مورد مطلب ارایه شده بپردازند.
    به بیان دیگر این سایت شنیده هایی که دارای راوی موثق باشد را به صورت خبر انتشار میدهد و شنیده هایی که دارای راوی بوده ولی در موثق بودن آن تردید است را به صورت بسته های خبری با نام زمزمه های شهر در معرض دید عموم مردم قرار میدهد تا مردم با پیروی از آیه ی مذکور  خود به جستجو و تحقیق در مورد این زمزمه ها پرداخته و سایت نیز در فرصت های مقتضی خبر قطعیت یا عدم قطعیت شنیده ها را به اطلاع عموم برساند.
    و من الله توفیق .

  • عمار در مورخ 1392/12/25 - 21:52 می‌نویسد :

    من که خوشم اومد
    با رعایت مسائل حقوقی ادامه بدید

  • خمام سیتی در مورخ 1392/12/26 - 09:50 می‌نویسد :

    جالب بود 

  • ناشناس بمونم بهتره در مورخ 1392/12/26 - 19:47 می‌نویسد :

    از آقا محمد جواد عاطفی بابت این متن زیبا تشکر میکنم. از الان نشون میدین که در آینده قاضی موفقی خواهید شد.
    در رابطه با این نوع خبر رسانی هم باید بگم که شیوه ی جالبیه و ادامه بدینش

  • مرضیه س در مورخ 1393/01/13 - 02:51 می‌نویسد :

    اقا محمذ جواذ غاطفی عزیز حوشحالم که ذر شهرم جوونای موفق و باسوادی مثه شما وجوذ ذاره .
    ذعای مادرانهی ما ایشالله پشت و پناهت باشه

  • همشهری در مورخ 1393/01/15 - 15:14 می‌نویسد :

    اقای عاطفی ایا ذکر خبرهایی با مبنای وثاقت ضعیف و ترویج ان اخلال حقوق عمومی نیست، اقای عاطفی ایا فصل دوم قانون مطبوعات که دال بر روشن سازی افکار عمومی دارد با خبری که راوی ان مدعی عدم وثاقت مبتنی بر  تقین است مغایرت ندارد، اقای عاطفی ایا ایه مورد استناد شما ذم ترویج کلام غیر متقن نیست که شما تایید ان را برداشت کردید قران کریم در مقام ذم فرد حامل خبر ضعیف از منظر وثاقت راویست و نه تایید و ترویچ ان،و اینکه شما ترویج در سطح عمومیه خبری را که راویان ان مدعی ضعفو ظنی بودن ان هستند را، به قران کریم که پیروی از ظن را گناه دانسته نسبت میدیم مسلما کاریست مذموم…

  • محمدی در مورخ 1393/01/16 - 20:18 می‌نویسد :

    دمت گرم جواد جان
    خوشم میاد رک حرفتو میزنی

    الهی هرچی بدخواهتو من با دستای خودم خفه کنم داداشی
    . ایشالله موفق باشی همیشه یا علی

  • مراد قاسمی در مورخ 1393/01/16 - 23:35 می‌نویسد :

    با سلام خدمت همشهریان عزیز . با توجه به اینکه خمام نیوز با همت چند جوان خوب و عزیز خمامی راه اندازی شده خیلی خوشحال هستم . نظرات عزیزان رو هم خواندم ولی هیچ متوجه نمیشم نه اون عزیزی که داره حمایت میکنه و اون همشری که داره مخالفت میکنه هرکدوم دارن خدا و پیغمبر و قران رو یجور تفصیر میکنن یا قانون اساسی و غیره …. اقا یون عزیز لطفا خبرها رو بخونین مگه شما تو جامع ایران و گیلان و خمام زندگی نمیکنین پس کم یا زیاد اینا رو مشنوین واقعا اگه فکر میکنین ایراد داره نخوانید . برایه دمکراسی و ازادی بیان بزارین این جوانان تمرین کنن بزارین امتحان کنن و یاد بگیرن که بدون توهین و تهمت و ترس از حکومت و حاکمیت میشه خبر رسانی کرد . با تشکر

  • ناظر همیشگیه سایت در مورخ 1393/01/17 - 11:53 می‌نویسد :

    خب همانطور که میبینیم مردم نشون دادن که چه نظراتی صحیح تر و جامع ترن.
    من هم به عنوان یه فردی که دور از شما و شهرتونه باید بگم به کار گیری از این خبرها بسیار واسه شهر مفیده .
    من از قانون و قرآن چیزی حالیم نمیشه ولی تبریک میگم به شهرتون که انقد جوونای باسواد مخصوصا تو حقوق داره .
    دوست دارم از نزدیک این جوونا رو ببینم .
    ایشالله موفق باشید

  • جعفر خضرائی در مورخ 1393/01/17 - 12:01 می‌نویسد :

    باید ظرفیت پذیرش انتقاد را در مدیران تقویت کرد.به جای ذبح حقیقت در لابه لای ادبیات مدرن یا حتی دینی ؛ باید از چند جوان بی ادعا که خالصانه؛مشکلات شهر را به گوش مسئولان بی واسطه می رسانند؛ حمایت کرد. به نظر سایت خمام نیوز می تواند آغازی بر این پنجره رو به فردا باشد؛هرچند که خیلی ها برای بستن این پنجره؛ بی تابی می کنند.

  • همشهری در مورخ 1393/01/17 - 17:44 می‌نویسد :

    کاش کسی هم حرف ما را نقد میکرد و ما را به اشکالات علمیمان اگاه….اما افسوس که بعضی در صدد خفه کردن ما و بعضی دیگر ما را مخافت ازادی بیان و دمکراسی دانستند و بعضی  هم چنان انگاشتند که ما با مسئولین سایت خصومتی داریم…ایا شنیدن نظر مخالف این قدر سخت است….

  • سینا.ه در مورخ 1393/01/17 - 20:32 می‌نویسد :

    اگر مي خواهيد پيشرفت كنيد بايد بسته هاي اين چنيني را افزايش دهيد.
    صرفا با انتشار اخبار مربوط به مقامات رسمي چون بخشدار و امام جمعه نميشه به جايگاه قابل قبولي رسيد.
    ميزان ” شنيده ها” رو افزايش بدين و نترسين

  • مجتبی پوریوسفی در مورخ 1393/01/20 - 00:24 می‌نویسد :

    با سلام و عرض ارادت خدمت مدیریت سایت و همه همشریان عزیز
    بندهبسیار لذت بردم از این بسته (زمزمه ) واقعا حرکت قابل تحسینی هست البته این نوع خبر رسانی ها یکی از بهترین روش های ایجاد روحیه خبری در سطح جامعه است که باعث میشه عموم افراد جامعه پیگیر مسایل خبری جامعه خودشون بشن و این قابل تحسینه که خبری رو آمیخته با طنز و شکل گرفته از روح انتقاد به نخاطبین برسونیم که در عین تاسف یا تعجب و یا آگاهی یک موضوع مهم لبخندی هم بر لبانشون برسونیم این امیختگی و پیچیدگی و ترکیب فنون نوشتاری مختلف باهم بسیار دلنشینه و همچنین از این روش جدید که فرمودید راوی موثق نیست و صحت این نوع اتفاقات رو به عهده دیگران گذاشتید خیلی حرکت اخلاقی مناسبیه که ما مخاطبین رو به این جنبه از اخبار هم توجه میدید که هر نوع خبری رو بدون تحقیق قبول نکنیم و کمی محتاطانه بر خورد کنیم
    از متن بسیار زیبای آقا جواد عاطفی هم بسیار استفاده کردم و لذت بردم البته با جسارت زیاد میخواستم بگم نحوه استدلال از آیه مورد قبول نیست چون آیه دارای مفهوم مخالف نیست و معلق بر موضوع غیر ثابت هستش ولی معنای خود آیه بسیار در جامعه امروز ما مورد نیازه انشاالله همه ما بتونیم در مقابل اخبار و گفتاری که به ما میرسه روش قران رو در زندگیمون پیاده کنیم
    من الله التوفیق 
    علی الله التکلان

  • محمدحواد عاطفی در جواب همشهری در مورخ 1393/01/20 - 19:49 می‌نویسد :

    به نام خدا و با عرض سلام خدمت تمام شما دوستان و کاربران محترم سایت خمام نیوز.
    خدا را شاکرم که به این حقیر توفیق داد که نظر خود را در رابطه با این خبر بیان کنمو کاربران محترم همبا تشویق ها و لایک ها بنده و این سایت را در تحقق رسالت واقعیمان همراه سازند.
    یقین دارم که آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند.
    تشکر میکنم از افرادی که به نحوی با انتقادات خود نمونه ی بارز وجود دموکراسی رادر فضای این سایت آشکار ساختند .
    بی مقدمه به سراغ پاسخ به خطاب های فردی که خود را همشهری نامید و در تفسیر و نقد صحبتهایم نظراتی را ارائه کرد میروم.
    جناب همشهری عزیز سلام علیکم
    بسیار متشکرم که نظر خود را در مورد این بنده حقیر مطرح کردید , اما باید چند نکته پیرامون مطالبتان به نظر شما و کاربران محترم سایت برسانم.
    نکته اول:
    شما در دیدگاه اولتان برخلاف دیدگاه دومتان از واژه های ثقیل عربی برای ابراز گفته هایتان استفاده کردید.
    این گونه نوشتن شما و به کارگیری از لغات ثقیل عربی در حالی که معادل آنها در عبارات فارسی وجود دارد کاریست که بیشتر مورد پسند و توجه خواص آگاه از علم فقه و ادبیات عرب است و نه مناسب با عوام و همانطور که میدانیم این مکان و این سایت محفلیست برای دیدار و گفتار عموم مردم.
    اما اگر از سوی دیگر به اینگونه نوشتار بیاندیشیم به آگاه بودن و تسلط شما به علم به کارگیری الفاظ و واژه ها پی میبریم , اما متاسفانه وقتی به دیدگاه دوم شما نگاه میکنیم اغلاطی را یافت میکنیم که شایسته ی شخصیت املایی و نگارشی شما نمیباشد. همچون (دمکراسی) که صحیح آن دموکراسی میباشد.
    نکته ی دوم عدم بیان هویت واقعیتان است.
    شما دیدگاه خود را با نام همشهری بیان کردید. همانطور که میدانیم مفهوم همشهری مفهومیست عام و مطلق و مناسب با عرف و اخلاق فضای سایبری نیست که خود هویت خود را در ابراز عقیده مخفی کرده و در پاسخ به بنده بارها با نوشتن واژه های آقای عاطفی دیدگاهتان را بیان کنید.
    آیا این پوشاندن هویتتان مخالف با دغدغه ای که در مورد روشن سازی افکار عمومی داشتید نیست؟
    آیا با روح مواد فصل دوم قانون مطبوعات در تعارض نمیباشد؟
    آیا شما با مخفی کردن اسمتان
    راهی برای روشن سازی افکار عمومی گشوده اید؟
    یا خود با این عملتان گامی مخالف در جهت گفته هایتان برداشته اید.
    نکته سوم:
    همانطور که در انتهای دیدگاه اولتان بیان کردید که مفصلا در مورد آن بحث خواهیم کرد از نظر قرآن برخی از ظن ها گناه هستند نه همه ی آنها
    که طبق تفاسیر مختلف متوجه میشویم که سوءظن به مردم از مصادیق آن برخی از ظن ها میباشد که گناه هستند.
    خب شما در دیدگاه دومتان به این نکته اشاره کردید که برخی قصد خفه کردن شمارا دارند و این درحالی است که فردی در جواب دیدگاه من و حمایت از من جمله ای به کار برد که مفهوم عام داشت و به کسانی که بدخواه من بودند خطاب کرد و اسم کسی را نبرد و گفته اش را مقید به کسی نساخت.
    من از شما سوال میپرسم.
    ١.آیا شما بدخواه من هستید که اینگونه فکر میکنید که کسی قصد خفه کردن شمارا دارد؟
    ٢.و یا اگر نیستید آیا سوءظن به مردم گناه نیست؟ که می گویید کسی میخواهد مرا خفه کند.
    آیا این قول شما در دیدگاه دومتان مخالف با نوشته هایتان در دیدگاه اول نیست؟؟!
    اما از مسایل جنبی که بگذریم نوبت به اصل مطلب و جواب دادن به شبهات شما نسبت به گفته هایم میرسد.
    اولا باید متذکر آن شوم که شیوه ی جدیدی که سایت خمام نیوز در بسته های با نام زمزمه های شهر در پیش گرفته هیچ ارتباطی به مبحث وثاقت ضعیفی که گفتید ندارد.زیرا خبری که شما در دیدگاهتان به آن اشاره کردید مربوط میشود به وثاقت احادیث و در کل در وادی علم حدیث و علم رجال در رابطه با آن بحث میشود.
    حال آنکه این بسته ها بیان حوادث و رویدادهایی هستند که کم و بیش مردم در جریان آنها هستند و به قول برادر مجتبی پوریوسفی ,سایت صحت این گونه اتفاقات را بر عهده ی مردم نهاده است.
    و گفته های شما هیچ ارتباطی به مطالبی که سایت گذاشته ندارد
    اما اگر زیاد اصرار دارید که من شما را به نواقص علمیتان آگاه کنم و جوابتان را با علم خودتان بدهم خواهشا به من توجه کنید؛
    شما در انتهای دیدگاهتان اشاره کردید که قرآن پیروی از ظن را گناه دانسته.
    خب آیا تا به حال آیه مربوط به ظن را خوانده اید؟
    آیا خداوند به طور کلی ظن ها را گناه دانسته یا برخی از ظن ها را؟
    ثانیا آیا اخبار منتشر شده از مصادیق سو ءظن میباشد؟ آیا شما تا به حال متن زمزمه های شهر راخوانده اید؟!
    آیا خبرهایی که مشخص شده است مسوول سایت با گوش خود شنیده هم سوظن هستند؟ آیا به وثاقت مسوول سایت شک دارید؟و آیا مگر حدیثی از معصومین درج شده که بحث وثاقت و یا عدم وثاقت راوی را مطرح میکنید؟
    خب پاسخ سوال ها بماند برای بعد و قضاوت با بازدیدکنندگان.
    اما در اینجا بگذارید چند حدیث از امام علی ع در رابطه با مقبولیت برخی ظنون ارائه کنم؛
    آن حضرت میفرمایند:
    الظن الصواب من شیم اولی الالباب=گمان درست از خصلتهای خردمندان است.
    یا در حدیث دیگر میفرمایند
    ظن العاقل اصح من یقین الجاهل=گمان شخص عاقل درست تر از یقین آدم جاهل و نادان است.
    یا در این حدیث بسیار زیبا که میفرمایند
    شر الناس من لا یثق باحد =بدترین مردم کسی است که به هیچکس اعتماد ندارد و بخاطر بدگمانی وثوق ندارد.
    حال جناب همشهری چون از وادی علم فقه وارد شدید بگذارید جوابتان هم فقهی باشد.
    نمیتوان تمام ظن ها را مذموم شمرد.همانطور که ظن متاخم به علم ,ظنی است که نزد مردم عادی به عنوان علم شناخته می شود همانطور که در فقه به آن ظن اطمینانی و یا ظن قوی گفته میشود که بسته ی زمزمه های شهر بی شک بعید از اینگونه ظنون نیست.
    یا حتما به واژه ی تراکم ظنون برخورده اید.
    می دانید که اگر فتوایی از سوی یک فقیه درمورد یک مسئله صادر شود و اگر فقیه به دلیل آن گمان و یا ظن داشته باشد و سپس فقیه دیگری همچون خود او با وی در آن رای موافق درآید ظن مزبور تقویت میشود و به همین نحو هرچه تعداد موافقان افزوده گردد به قوت ظن نیز اضافه میشود.تا جایی که از تراکم ظنون و قوت آنها قطع حاصل میشود .همانطور که شان اخبار متواتر هم همینگونه هستند.
    و همانطور که میدانیم یکی از ادله ی اثبات حجیت اجماع محصل ,ظنون متراکم است.
    آقای همشهری تراکم ظنون فقط فقط درباره ی فتوای فقیه و اجماع نیست بلکه درمورد هر خبری مانند خبر واحد و اطراف علم اجمالی نیز جریان دارد.
    بگذارید مثالی بزنم .
    اگر کسی خبر دهد که زید مرده و اماره و نشانه های دیگری نیز بر همین خبر اقامه شوند و این خبر راتصدیق کنند به این امارات و نشانه ها تراکم ظنون گفته میشود .
    حال در بسته های خبری زمزمه های شهر نیز راوی ,که ممکن است خود سایت و یا فرد دیگری باشد متذکر گفته ای میشود و حال مردم و کاربران با دیدن این بسته ها و تحقیق و پرسجو هریک در به وجود آوردن تراکم ظنون موثر میباشند.
    اما باید خدمت همشهریان عزیز متذکر شوم که گفته های جناب همشهری ارتباطی به اخباری که به شیوه جذاب و مفید در اختیار شما قرار می گیرد ندارد , و اگر بنده به اصول قانون اساسی و مواد مختلف و آیه قرآن کریم استناد کردم در تایید این شیوه ی اطلاع رسانی به مردم میباشد.
    بله اگر شیوه ی جناب همشهری که معمولا در موارد فقهی به کار میرود مورد استفاده در اخبار خمام قرار گیرد ، حتی اخبار مربوط به بخشدار و شهردار و امام جمعه که به وسیله ی خبرنگاران خوب خمام نیوز در سایت قرار میگیرد هم مبنای وثاقت مبتنی بر تقین ندارد و باید از پوشش این اخبار صرف نظر کرد حال آنکه اینطور نیست.
    در انتها هم باید به آقای همشهری که زیاد با الفاظ فقهی بازی میکردند بگویم که دوست عزیز من؛
    بسته های خبری زمزمه های شهر همانند اخبار واحد محفوف به قرینه هستند که موجب علم هم میشوند.
    صمیمانه باز هم از تمام همشهریان عزیزی که نسبت به این حقیر لطف داشتند تشکر میکنم.
    پاسخ جناب پوریوسفی عزیزم هم در دیدگاه بعدی داده خواهد شد

  • محمدحواد عاطفی در مورخ 1393/01/20 - 19:53 می‌نویسد :

    اما در رابطه با پاسخ به دیدگاه دوست و برادر عزیزم شیخ مجتبی پوریوسفی هم باید چند نکته عرض کنم:
    اولا متشکرم از ابراز لطفی که نسبت به بنده ی حقیر داشتید و نیز تشکر ویژه بخاطر انتقادی که از من کردید.
    بنده هم با جسارت تمام و با پافشاری بر دیدگاه اول خود باید متعرض نکاتی شوم.
    همانطور که می دانید ما دو نوع خبر داریم
    یک خبر واحد و دوم خبر متواتر
    اساتید ما در مبحث اصول و فقه هرجا از خبر واحد صحبت میشود بر این آیه استناد میکنند و دلیل حجیت خبر واحد افزون بر آیه نفر ,آیه ی نبا یعنی( ان جاءكم فاسق بنباء فتبينوا ) میباشد.
    و بر خلاف گفته ی شما باید با جسارت تمام عرض کنم این آیه دارای مفهوم مخالف (میباشد ) .
    چون شرح و بسط این موضوع در اینجا میسر نیست با کمال احترام شما را به مطالعه ی صفحات ٧٧ و ١۶٨ کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی دکتر ابولحسن محمدی چاپ انتشارات دانشگاه تهران که به ترتیب درمورد حجیت مفهوم شرط و ادله ی حجیت خبر واحد بحث کرده اند دعوت میکنم.تا انشالله با مطالعه ی این صفحات علاوه بر اینکه مروری بر درسهای فقهی میکنید هیچوقت بدون استناد حرفها و نظرات دیگران را تکذیب نکرده و از سلایق شخصی در رد بحث های علمی استفاده نکنید .
    با آرزوی توفیق برای شما دوست و برادر عزیزم و همه ی همشهریان سرافراز خمامی.
    من الله توفیق
    و الله مع المتدبرین

  • مجتبی پوریوسفی در مورخ 1393/01/20 - 23:57 می‌نویسد :

    سلام به برادر عزیز خودم آقا جواد گل خوب شد که بحث رو مطرح کردی ولی چون بحث علمیه هیچ ایرادی نداره من خیلی هم خوشحال شدم که نظر بنده رو نقد کردی!
    با کمال احترام به نظرت خدمتت عرض میکنم که از نظر عده ای بله از آیه نبا و نفر و سوال و کتمان برای استدلال بر حجیت خبر واحد استفاده میکنن ولی این مباحث فقط در مرحله نظریه هست و اکثر علمای برجسته استدلال به این ایه و استدلال به نحو مفهوم شرط رو نمیپذیرن
    اگه اساتیدت این رو فرمودن که بنده بعید میدونم این رو گفته باشن واقعاجای تعجب داره و همچنین کتاب اصول استنباط  آقای محمدی یه کتاب مقدماتی در علم اصوله و فقط تیتر وار داره عنوان مباحث رو مطرح میکنه ولی در کتب مرجع اصولی و نظر اکثر علما مثل کتاب رسایل شیخ انصاری (ره  محقق نائینی مرحوم مظفر مرحوم محقق اصفهانی و غیره اشکالات زیادی برای استدلال به آیه نبا و نفر دارن
     و اشکال مفهوم گیری در آیه نبا اینه که این جمله شرطیه معلق بر شرطیه که در صورت نفی شرط موضوع باقی نمومونه و نفی میشه
    در مثال آیه نبا که گذشت شرط که آمدن فاسق هست در حالت مفهوم مخالف آمدن عادل نمیشه بلکه نیامدن فاسق میشه
    البته مشکلی نیست بحث علمی خوبی بود و ان شاالله در سالهای آینده شما هم میخونید
    همیشه نیازمند دعا شما هستم و دعاگوی همه دوستان میباشم
    السلام علی من اتبع الهدی

  • lمحمدجواد عاطفی در مورخ 1393/01/21 - 11:31 می‌نویسد :

    به نام خدا
    با سلام مجدد
    متاسفانه آن چیزی که مشهود است دیدگاه ها نه تنها از حجم خود مطلب بسته های زمزمه های شهر بیشتر شده بلکه از اصل موضوع نیز فاصله گرفته است.
    من و شما جناب پوریوسفی و تعداد زیادی از مخاطبین سایت ,موافق با این شیوه ی خبری هستیم اما هرکدام به دنبال آن هستیم که علم ناچیز خود را به رخ دیگری بکشانیم.
    متاسفانه این معضل ,گسترده ترین مشکلی است که در دامان قشر تحصیلکرده و معتقد شهر , استان و کشور ,ایجاد رخنه کرده است.
    هرچند جای بحثهای علمی فقهی در این محفل عمومی کاریست مورد پسند اما باید این مهم را به یاد داشته باشیم که رسالت واقعی این سایت مناظره و مباحثه ی دو نفر با یکدیگر نیست. و من هم به احترام دوستان بزرگواری چون شما تصمیم بر سکوت کردن داشتم.اما مسئله ای که مطرح کردید در دیدگاهتان که خدانکند مبتنی بر غرور ناشی از یادگیری علم باشد بلکه انشالله در توسیع برادریتان باشد ,مرا واداشت که بازهم در پاسخ به دیدگاهتان اظهار نظر داشته باشم.
    اما قبل از آن باید بگویم که چند پایه بیشتر درس خواندن یا در حوزه و یا در دانشگاه درس خواندن دلیل بر برتری و یا عدم برتری سواد یکی بر دیگری نیست و حال آنچه که مهم است برادری و کمک به یکدیگر در راه رشد و سعادت علمی ,فرهنگی و مذهبی میباشد.
    جناب پوریوسفی ! آنچه که در بحث توثیقات در کلاس مختصر خارج از فقه استاید برجسته اما بی ادعا آموختم ,آن چیزی بود که بیان کردم و بیان میکنم.
    در مقدمه ی توثیقات مبحث خبر واحد به ما تدریس شد .همانطور که میدانیم بحث حجیت خبر از مباحث علم رجال است که در اصول آمده. و ما میدانیم که شیخ انصاری و صاحب کفایه تا میرزای نائینی در این مورد مبسوط بحث کرده اند .
    و همانطور که میدانیم در کتاب هایی چون کفایه الاصول تهذیب الاصول امام خمینی و مصباح الاصول تقریرات آقای خویی و اجود التقریرات میرزای نائینی و رسایل شیخ ,آیه نبا به عنوان اولین دلیل برای حجیت خبر اقامه میشود.
    اما باید عرض کنم که به نظر اساتید بزرگوار بنده در دروس مختصر خارج از فقه , شیخ انصاری و صاحب کفایه آنقدر با دقت این آیه را دنبال کرده اند و در حجیت خبر واحد سراغ مفهوم آیه رفته اند که گاهی از منطوق غافل مانده اند.و فقط سراغ مفهوم آیه که عمل نکردن به خبر فاسق و جستجو کردن بوده است رفته و به منطوق توجه نداشتند و هرچه که بحثهایشان در این آیه عمق پیدا کرده در وادی مفهوم است .
    ولیکن منطوق آیه به طور کامل دلالت بر حجیت خبر واحد میکند.
    نباید این نکته یادمان برود که ما حجیت خبر عادل داریم که با تفاصیلی که از رسایل تا کفایه تا تقریرات آمده از مفهوم آیه استخراج میشود.اما از منطوق آیه نبا بی هیچ تردیدی اعتبار و حجیت خبر ,ثابت میشود.
    ان جاءکم فاسق یعنی اگر فاسق بود تبین کنید .معلوم است که خبر حجیتش مفروع عنه است.
    نکته ی دیگر آن است که تمامی اصولیونی که درباره ی حجیت خبر بحث میکنند به این آیه استناد میکنند.
    و دیگر آنکه اگر آیه نبا حجیت خبر را اعلام نکند و منطوق نداشته باشد ,نستجیر بالله آیه لغو میشود دیگر آمدن آیه چه فایده ای دارد؟
    مهمترین پشتوانه ی خبر واحد در اصول همانطور که میدانیم سیره ی عقلاست و آخرین تحقیقات اصولی نیز بر همین امر واقف است.
    برادر عزیزم! اگر به کتاب کفایه الاصول جلد ٢ صفحه ی ٣٣٢ مراجعه کنید متوجه میشوید که سیره ی عقلا از زمان معصومین تا الان مستقر و پابرجا وجود دارد که نشان دهنده ی حجیت خبر فرد موثق و وجود مفهوم مخالف این آیه ی شریفه است.و هیچ تردیدی در این سیره وجود ندارد.
    و اگر به کتاب مصباح الاصول مراجعه کنید و صفحه ی ٢٢١ از جلد اول آن را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که عمده ترین دلیل بر حجیت خبر واحد و یا وجود منطوق و مفهوم مخالف همین سیره ی عقلاست.که هیچ اشکال و ایرادی در آن وجود ندارد.
    دوست عزیز من ! در علم رجال هم ادله ی اربعه همانطور که گفتید بر حجیت خبر واحد دلالت دارد .
    و در نهایت هم با کمال احترام خدمت شما بزرگوار باید عرض کنم که این آیه دارای منطوق و مفهوم مخالف میباشد و منطوق آن نیز دلالت دارد بر حجیت خبر موثق و عادل.
    به طور کلی چون آیه حجیت خبر را امر مفروع عنه گرفته از خصوصیات آن بحث میکند و اشکال و ایرادی که بین اصولیون مد نظر شما هست در وادی مفهوم است و نه در منطوقش.

    بهتر است مباحثه ها و تبادل اندیشه ها بماند برای مکانی خارج از این فضا و زمانی خارج از این برهه .
    یادمان باشد ما هرچه قدر هم که علممان گسترده باشد باز هم در برابر وسعت علم پروردگار فقیریم .پس انشالله به جای آنکه اندک علممان را به رخ بکشیم برادر هم باشیم و یکدیگر را به سوی تعالی سوق دهیم.
    امیدوارم از گفته هایم برداشت شخصی نکنید چون خطاب هایم کلی یود
    ُ
    أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

    امیدوارم این آخرین دیدگاهی باشد که در این پست مینویسم و نظرات دیگر کاربران مرا ایجاب به نوشتن دیدگاه جدیدی نکند
    التماس دعا
    یا حق

  • مجتبی پوریوسفی در مورخ 1393/01/21 - 16:36 می‌نویسد :

    سلام
    خدا رو شکر میکنم که آقا جواد همون منظور بنده رو خوب متوجه شدن و ارائه دادن بنده هم همین موضوع رو داشتم ذکر میکردم که کمی متواضعانه تر حرف بزنیم و از سواد اندک خودمون غره مشیم و با لحن صحیح و دوستانه بنویسیم و مباحث علمی رو به خارج از این فضاها حرکت بدیم
    الحمدلله شما دست رو پیش گرفتی و همه این موارد رو به دیگران توصیه میکنی و ان شاالله در خود شما هم دیده بشه
    امیدوارم ناراحت نشید
    قصد بنده هم جواب دادن به بحث علمی خبر واحدشما نیست چون هدفم چیز دیگریه

  • خمام سیتی در مورخ 1393/01/21 - 20:43 می‌نویسد :

    حاجی  اون بنده خدا که خودش رو هم توصیه کرد به خوب بودن.شما که لباس پیامبر تنته اول خودتو نصیحت کن بعد دیگرانو 

  • سيد محمد در مورخ 1393/01/24 - 11:35 می‌نویسد :

    باز هم مثل هميشه زيبا و منطقي .
    قربون نظرات محمدجوادجان

  • سيد محمد در مورخ 1393/01/24 - 12:03 می‌نویسد :

    آخه من موندم تو با اين سن كمت اين همه چيزاي قلمبه سلمبه و اين همه علم رو از كجا آوردي .
    آفرييييييييييييييييييييين